Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثر درمان شناختی تیزدیل بر کاهش افسردگی دانش آموزان دوره های راهنمایی و متوسطه، در شهرستان شهرضا اجرا شد. برای این منظور، 60 دانش آموز پسر و 60 دانش آموز دختر بر اساس ملاک های ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه آزمایش و چهار گروه کنترل گماشته شدند. هرگروه متشکل از 15 آزمودنی بود. گروه های آزمایش طی 10 جلسه هفتگی مداخله دریافت کردند و به گروه های کنترل هیچ مداخله ای ارائه نشد. همه شرکت کنندگان در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد مصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلال های محور I در DSM-IV (SCID-I) قرارگرفتند و نیز مقیاس تجدیدنظر شده افسردگی بک را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی تیزدیل باعث کاهش معنادار افسردگی گروه های آزمایش در مقایسه با گروه های کنترل شد (05/0>P). بر مبنای نتایج این پژوهش، روان درمانی تیزدیل می تواند به عنوان یک روش مداخله ای موثر برای کاهش افسردگی دانش آموزان به کار رود.
Machine summary:
اثربخشی درمان شناختی تیزدیل بر کاهش افسردگی دانش آموزان دوره های راهنمایی و متوسطه Effectiveness of the Teasdale Cognitive Therapy on Depression Reduction in Guidance and High School Students دکتر اسحق رحیمیان بوگر *.
نتایج تحلیـل کوواریـانس نـشان داد کـه درمـان Interview for DSM-IV Axis I Disorders شــناختی تیزدیــل باعـث کــاهش معنـادار افـسردگی (SCID-I) and they also completed Beck گروه های آزمایش در مقایسه با گـروه هـای کنتـرل شـد Depression Inventory-II (BDI-II).
بر مبنای نتایج این پـژوهش ، روان درمـانی Cognitive Therapy significantly reduced the تیزدیل میتواند به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر برای depression mean scores of the experimental کاهش افسردگی دانش آموزان به کار رود.
کلیدواژه ها: درمان شناختی تیزدیـل ، افـسردگی ، Keywords: Teasdale Cognitive Therapy; دانش آموزان راهنمایی ، دانش آموزان متوسطه Depression; Guidance students; High school students بر مبنای نتایج گزارش های بالینی، افسردگی معضل و مسئله نخست سلامتی در دنیا اسـت کـه به سبب توسعه بیش از اندازه ، آن را سرماخوردگی روانی نامیده اند (منیرپور و همکـاران ، ١٣٨٣؛ بیابانگرد و جوادی ، ١٣٨٣).
طبق شواهد پـژوهشی ، یکـی از کارآترین ، و مـوفق ترین شیوه های مداخلۀ روان شناختـی در درمـان افـسردگـی ، شـناخـت درمـانی ١٥ بـک و تـیزدیـل ١٦ اسـت (سـادوک و سـادوک ،٢٠٠٣؛ 1- Speier 2- Sherak 3- Hirsch 4- Cantwell 5- Judd 6- Kunoyac 7- Williams 8- Russell 9- Birmaher 10- Sadock 11- Murphy 12- Cooper 13- Hollon 14- Fairburn 15- cognitive therapy 16- Teasdale 26 26 هانیـگ ١ و وانپـراگ ٢، ١٩٩٧؛ مـا٣ و تیزدیـل ، ٢٠٠٤؛ تیزدیـل و همکـاران ، ٢٠٠٢).