Abstract:
«حکمروایی مناطق کلا نشهری» رویکردی نوظهور در اداره و برنامه ریزی شایسته، اثربخش، مردم سالارانه تمامی عناصر جامعه شهری در یک منطقه کلانشهری قلمداد می شود. در غیاب این رهیافت یکپارچه نگر، منطقه کلا نشهری تهران به عنوان شاخص ترین و بزرگ ترین منطقه کلا نشهری در ایران؛ از جمله مناطق وسیع، پراهمیتو درعین حال فاقد ساختارهای یک نظام حکمروایی شایسته، واجد ساختار مدیریتی یکپارچه، جاذب مشارکت شهروندی و تمرکززدا، عملا نتوانسته است ظرفیت های فراوان جذب مشارکت کارآمد، موثر و مردم سالارانه شهروندان و نقش آفرینی نهادهای برخواسته از آرا و دیدگاه های آنها در این منطقه را زیر چتر یکپارچه سیاستگذاری و اجرا گرد هم آورد و عملا به منطقه ای بالای تفرق روزافزون سیاسی و سیاستی بدل شده است. این پژوهش با رویکرد تحلیل، توصیفی و تجویزی ضمن بررسی چالش های رویه ای و محتوایی سازوکارهای غیرمشارکت جویانه موجود در عرصه حکمروایی منطقه کلا نشهری تهران، چهار سناریو در قالب یک پیشنهاد فرایندمحور ارائه شده است که در آن ابتدا روش انتخاب غیرمستقیم مدیر منطقه کلا نشهری و روش انتخاب مستقیم شورای منطقه کلا نشهری مورد تاکید قرار گرفته و پس از ایجاد بسترهای سیاسی و اجتماعی، روش انتخاب مستقیم مدیر منطقه کلا نشهری و انتخاب مستقیم شورای منطقه کلا نشهری پیشنهاد شده است.
Citizen participation in a metropolitan area means the manifestation of serious presence، active، deliberate، voluntary، effective and organized participation of society foundations (individuals، families، groups، public and private institutions and departments) in economic، social and cultural activities of individual life in order to achieve social development goals in a metropolitan reign. A concept which has been combined with metropolitan areas governance ideas as a fundamental principle for managing and planning in these areas in recent years، and applied not only in participation in the execution of plans and projects and city social and economic issues، but also in the “selection of managers of different levels of city-reigns”. Tehran metropolitan areas، as the most prominent metropolitan area in Iran; is one of the vast and important areas of Iran، in which citizen participation encountered great challenges due to the multiplicity، diversity and plurality of increased its actors. Although Council of Minsters accepted Tehran as a metropolitan are in Iran settlement (1995)، lacks metropolitan governance structures and integrated، area-based and decentralized management and practically didn’t have the efficient capacity to absorb democratic participation of citizens and institutions arising from their votes and attitudes. The goal of this study is to evaluate the procedural and substantive challenges in non-cooperative mechanisms in the management and planning of this metropolitan area in Iran. Research method in this study is developmental in terms of goal and descriptive analysis in term of design. This study، by considering broad patterns of urban management and compliance and localization of patterns، administrative procedures، superior rules and geographical، historical and social situations in Tehran، suggests two scenarios with priority among four scenarios، an indirect method to elect the metropolitan area manager and direct election of metropolitan council after preparing the context for the direct election of metropolitan area manager and direct election of metropolitan council.
Machine summary:
در غیاب این رهیافـت یکپارچـه نگـر، منطقه کلانشهری تهران به عنوان شاخص ترین و بزرگ تـرین منطقـه کـلانشـهری در ایـران ؛ از جملـه منـاطق وسیع ، پراهمیت و درعین حـال فاقـد سـاختارهای یـک نظـام حکمروایـی شایسـته ، واجـد سـاختار مـدیریتی یکپارچه ، جاذب مشارکت شهروندی و تمرکززدا، عملا نتوانسته است ظرفیت های فراوان جـذب مشـارکت کارآمد، مؤثر و مردم سالارانه شهروندان و نقش آفرینی نهادهای برخواسته از آرا و دیدگاه های آنها در ایـن منطقه را زیر چتر یکپارچه سیاستگذاری و اجرا گردهم آورد و عملا به منطقه ای با «تفرق روزافزون سیاسـی و سیاستی» بدل شده است .
به دنبال ظهور چالش های فوق ، «حکمروایی مناطق کلانشهری » به مثابه یک راهبرد مـؤثر در دو دهه اخیر، به یکی از کانون هـای توجـه و تمرکـز مطالعـات و پـژوهش هـای شـهری در آمریکا و اروپا بدل شد (١١٧٥ :٢٠١١ ,Heinelt and Zimmermann) و تمرکـز خـود را بـر ایجاد انواع منعطف ، از ترتیبات نهادی ـ سازمانی مختلف ، برای همکاری هدف دار در منـاطق کلانشهری که دربرگیرنده شهرداری هـا، عوامـل حکـومتی در سـطوح مختلـف و نیـز بخـش خصوصی و نهادهای جامعه مدنی اسـت ؛ قـرار داد.
همچنین حدود ٧٠ درصد کشورها نیز بـه طـور روشـن بـا نـوعی نظـام فدرال یا برخوردار از سازوکارهای منطقه گرایی و یا واگذاری وظـایف و اختیـارات حکومـت مرکزی به سطوح حکومت محلی اداره میشود این موضوع نشان دهنده اهمیت نظام حکـومتی کشورها چه در سطح ملی و چه در سطح محلی، با روش انتخاب مستقیم شهردار است (همـان : ٨٠).