Abstract:
موضوع پژوهش حاضر، بررسی نقش بازارهای محلی روستایی از دیدگاه خریداران و فروشندگان و تاثیر آن در وضعیت معیشتی و اقتصادی روستاییان است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی پیمایشی(1) است و جامعه آماری شامل کلیه مراجعان (خریداران و فروشندگان) به بازارهای محلی 30 روستای استان مازندران است. نتایج تحقیق نشان داد که بیش از پانزده نوع کالا و جنس در بازارهای محلی روستایی عرضه می شود و میانگین تقریبی درآمد ماهیانه فروشندگان از محل فروش کالا وجنس در این بازارها حدود 230 هزار تومان است. فصول وماه های مناسب فروش کالا و اجناس به ترتیب پاییز (مهر و آبان)، تابستان (شهریور)، زمستان (اسفند) و بهار (خرداد) است. تنها 21 درصد از روستاییان، محصولات تولیدی خود را به کاسب های بازار محلی فروخته یا خود شخصا آنها را می فروشند.90 درصد مراجعان، علل خرید کالا از بازارهای محلی را، ارزانی کالا، جور بودن اجناس، نداشتن هزینه حمل و نقل، نزدیکی به محل زندگی و کار، تنوع کالا و اجناس و قیمت تقریبا مناسب آن در بازارهای محلی نسبت به بازارهای شهری و مغازه های روستایی ذکر کرده اند.
This research aims at studying contributions of rural local markets from buyers/sellers' viewpoint as well as their impact on rural people's subsistence and economic condition. It makes use of a descriptive survey method and a statistical society including all clients (sellers and buyers) in the local markets of 30 villages in the Mazandaran province. As shown by research results، there are more than fifteen types of goods supplied in the rural local markets، the sellers' average monthly income gained through selling them is estimated about 230 thousand tomans (US$ 250). Appropriate seasons and months to supply the goods respectively include autumn (October/ November)، summer (September)، winter (March)، and spring (June). Only 21 percent of the rural people tend to sell their products either to businessmen/women of the local markets or to the buyers in a direct manner. As mentioned by 90 percent of the customers of the local markets، advantages of purchasing goods in such markets include availability of goods، lack of carrying costs، nearness to living/working places، diversification of goods and their relatively suitable prices compared to urban markets and rural stores.
Machine summary:
"∗∗ کارشناس ارشد مدیریت ∗∗∗ کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ∗∗∗∗ کارشناس ارشد مدیریت آموزشی مقدمه امروزه علی رغم توسعة تجـارت در شـهرها و روسـتاها، هنـوز بـرای مبادلـة کالاهـای کشاورزی و مواد مصرفی ، بازارهای هفتگی تشکیل مـی شـود زیـرا هـم امکـان عرضـة مستقیم محصولات تولیدی در این نوع بازارها برای تولیدکنندگان فراهم است و هـم از هزینه های فروش و بازاریابی کشاورزان به دلیل فـروش مـستقیم محصولاتـشان کاسـته می شود.
سؤالات تحقیق چه نوع کالا و اجناسی در بازارهای محلی روستایی عرضه می شوند؟ بازارهای محلی تا چه اندازه در افزایش تولید محصولات روستاییان نقش دارند؟ آیا بازارهای محلی در کاهش یا حذف واسطه ها مؤثرند؟ آیا بازارهای محلی تأثیری بر درآمد روستاییان دارند؟ انگیزة مراجعان این بازارها ازخرید کالا و اجناس چیست ؟ آیا بازارهای محلی در کاهش قیمت ها نقش دارند؟ مراجعان چقدر با بازارهای محلی ارتباط دارند؟ میزان رضایت مراجعان از بازارهای محلی چقدر است ؟ آیا تفاوتی در قیمت کالاهای عرضه شده در بازار محلی با بازار شهری یـا مغـازه هـای روستا وجود دارد؟ آیا تهیة مایحتاج زندگی از بازارهای محلی هزینة کمتری دارد؟ مواد و روش ها ـ روش تحقیق : در این بررسی ، از روش تحقیق توصیفی پیمایشی بهره گرفته شـد کـه طی آن ، شرایط موجود بازارهای محلی روستایی مطالعه شدند.
اقداماتی مانند: ۱ـ حمایت از فروشندگان روستایی ۲ـ تبلیغ و ترویج برای عرضة محصولات تولیدی روستا ۳ـ افزایش فضای تولید برای روستاییان ۴ـ بالا بردن فرهنگ خرید و فروش ۵ـ برقراری نظم و امنیت و ایجاد جا و فضای مناسب برای تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات روستایی ۶ـ کوتاه کردن دست واسطه ها از طریق رقابتی کردن بازارها ۷ـ گسترش بازارهای محلی ۸ ـ برقراری امکان معاوضة کالا ۹ـ ادارة خودجوش بازار توسط روستاییان در روستاها گونة خاصی از همیاری نیز وجود دارد که هرچند مستقیما بـا فعالیـت - های زراعی مرتبط نیست اما به نحوی به این فعالیت هـا مربـوط مـی شـود."