Abstract:
برخی از مستشرقان در بحث رابطه علم و قرآن قائل به سازگاری و توافق این دو شدهاند. مستشرقانی همچون دکتر موریس بوکای، محمد شمیر علی و پروفسور کیث مور که در مباحث مختلف علوم طبیعی قائل به این رابطه سازگارانه شدهاند. با بررسی مطالب ایشان در رابطه قرآن و علم در مباحث کیهانشناسی، هیات، زیستشناسی و علم پزشکی به این نتیجه میرسیم که قرآن در این مباحث مطالبی موافق علم بیان کرده است. نظرات این مستشرقان در مسائلی مانند آغاز آفرینش، کثرت آسمانها و زمین، گسترش جهان، حرکتهای خورشید، کیفیت نور ماه و خورشید، پایان عمر خورشید، نقش باروری ابرها، منشا حیات بود آب، زوجیت عمومی موجودات و باروری انسان به وسیله حجم بسیار کوچک دلالت بر سازگاری قرآن با علوم طبیعی دارد. اما در مورد مسئله امشاج که به جنس مایع بارورکننده اشاره دارد، که برخی از مستشرقان آن را ادعا نمودهاند، صحیح به نظر نمیرسد، چون این تفسیر با معیارهای تفسیر علمی معتبر سازگاری نداشته و موجب افراط در تفسیر آیات قرآن با علم می باشد.
Machine summary:
"(22-21 نتیجه مطابقت ظاهر آیه با یافته های اخیر کیهان شناسی مبنی بر گسترش آسمان ها، برخی را بر آن داشته است که این نظریه علمی را بـه قرآن استناد دهند،ولی به نظرمی رسد تا زمانی که نظریه توسعه جهان و آسمان ها به طور قطعی بـه اثبـات نرسـد، نسـبت دادن آن بـه قرآن صحیح نیست ؛ اگر چه میتواند به عنوان احتمالی در تفسیر آیه مطرح باشد؛ زیرا ظـاهر قـرآن بـا ایـن نظریـه همـاهنگی دارد و در صورت اثبات قطعی،سازگاری علمی قرآن با علوم بشری شمرده می شود.
اصرار برخی از مستشرقان بر معنا کردن «امشاج » به مخلوطی از عناصر تشکیل دهنده نطفه مرد صحیح به نظر نمـی رسـد؛ زیرا تعبیر قرآن «امشاج » (مخلوط ها) است و این تعبیر منحصر درمعانی بالا نیست ، بلکه می تواند معنای وسیعی داشته باشد کـه بر اختلاط در تمامی زمینه های کشف شده و کشف ناشده از نطفه انسان دلالت کند؛ بنابراین ،جمع کردن تمامی ایـن معـانی در تفسیر آیه اشکالی ندارد؛ همان طور که برخی از مفسران به آن اشاره کرده اند (مکارم شیرازی، تفسیرنمونه ، ١٣٧٤: ٣٣٥/٢٥).
نظرات این مستشرقان در مسائلی مانند آغاز آفرینش ، کثرت آسمان هاو زمین ، گسترش جهان ، حرکت های خورشید، کیفیت نـور مـاه و خورشید، پایان عمر خورشید، نقش باروری ابرها، منشأ حیات بودن آب ، زوجیت عمومی موجودات و باروری انسان به وسیله حجم بسیار کوچک ، دلالت بر سازگاری قرآن با علوم طبیعی دارد."