Abstract:
از جمله شبهات و رویدادهای سوالبرانگیز در زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ازدواجهای متعدد ایشان بوده است. ازدواج پیامبر با زینب بنت جحش، همسر فرزند خواندهاش زید، از ازدواجهای آن حضرت است که داستانش به اختصار در آیه 37 سوره احزاب بیان گردیده که بهانهای برای ایراد شبهاتی از سوی معاندان و مستشرقان فراهم آورده است. علاوه بر شبهاتی که در طول تاریخ، به ویژه از سوی مستشرقان، در مورد آن مطرح گردیده، در میان عرب جاهلی نیز مورد سوال و ابهام بوده است. در این نوشتار، ضمن مراجعه به تفاسیر و بررسی آراء و پاسخگویی به موارد ابهام و شبهه در این زمینه، نشان داده شده است که بنمایه اصلی این شبهات، برخی روایات جعلی و اسرائیلی است که به دلیل سهلانگاری و کمتوجهی مسلمانان در تشخیص روایات سره از ناسره، از برخی متون تاریخی به منابع تفسیری فریقین نیز وارد شده است.
Machine summary:
"کوتاه سخن اینکه ازدواج های پیامبر اسلام J را اگر با دید شهوانی و خوش گـذرانی بنگـریم ، همـان گونـه کـه از لابـه لای نوشته این مستشرق پیداست ، در تفسیر و تحلیل با چالش های جدی رو به رو می شویم که چرا تا پنجاه سالگی تنهـا بـا حضـرت خدیجه B زندگی کرد؟ چرا در سخت ترین اوضاع به تعدد زوجات روآورد و به گفته همین نویسنده در یک سال ، آن هم پس از جنگ احد که اوضاع بس سخت و بحرانی بود، به چهار ازدواج رو می آورد؟ چرا از بین قبایلی که در دشمنی با پیامبر اسلام J و مسلمانان معروف بودند، مانند یهود و قریش ، همسر گرفت ، اما از قبایلی که به دوستی و وفاداری با پیامبر اسلام J و مسلمانان شناخته شده بودند، مانند قبایل انصار، همسری نگرفت ؟ چرا با زنان بیوه و یتیم دار ازدواج کرد نه با دختران خوش سیما؟ اگر به این چراها و سؤال ها دقت شود و پاسخ درست پیدا شود، به روشنی معلوم می گردد متهم کردن پیـامبر اسـلام J بـه لذت گرایی و شهوت پرستی بی انصافی است !
بررسی و نقد جان دیون پورت برخلاف دیگر خاورشناسان هدف از ازدواج های پیامبر اسلام J را به شهوت رانی و زن بارگی متهم نکرده ، بلکه کوشیده است حضرت J را از آنها تبرئه نماید و تلاش ایشان را برای دستیابی به فرزنـد پسـر اعـلام نمایـد، لـیکن ایـن دیدگاه ، از حقیقت دور است و نمیتوان آن را پذیرفت ودر نقد این سخن باید به چند نکته اشاره کرد: ١."