Abstract:
هدف این پژوهش تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی شغلی معلمان شهرستان گیلان غرب بود. حجم نمونه 300 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای تعیین شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ساخت یافته استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون خی دو و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که میان متغیرهای مستقل (جنسیت، وضعیت تاهل، نوع منزل مسکونی، حقوق و مزایای دریافتی و افراد تحت تکفل) و ابعاد متغیر وابسته (رضایت از شغل، رضایت از مزایا و رضایت شغلی) رابطه معنادار وجود دارد. در این بررسی میان متغیرهای زمینه ای - اجتماعی سن و تحصیلات با رضایتمندی از شغل (به منزله متغیر وابسته) رابطه آماری معنادار مشاهده نشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره برای بررسی تاثیر همزمان متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته بیانگر این مطلب بود که مقدار R2 که نشانگر تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته رضایت از شغل است برابر 24/ 0 است. این مقدار برای متغیرهای وابسته رضایت از مزایا و رضایت شغلی به ترتیب برابر 29/ 0 و 27/ 0 است که در مجموع متغیرهای مستقل وارده شده به معادله رگرسیونی 24 درصد تغییرات متغیر وابسته رضایت از شغل را تبیین کردند. همچنین متغیرهای مستقل توان تبیین 29 درصد از تغییرات متغیر رضایت از مزایا و 34 درصد از تغییرات متغیر رضایت شغلی را در معادله رگرسیونی داشتند.
Machine summary:
"نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که میان متغیرهای مستقل (جنسیت ، وضعیت تأهل ، نوع منزل مسکونی، حقوق و مزایای دریافتی و افراد تحت تکفل ) و ابعاد متغیر وابسته (رضایت از شغل ، رضایت از مزایا و رضایت شغلی) رابطه معنادار وجود دارد.
تحلیل رگرسیون چند متغیره میان متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش متغیر مستقل رضایت از شغل رضایت از مزایا رضایت شغلی ضریب استاندارد Beta سطح معناداری ضریب استاندارد Beta سطح معناداری ضریب استاندارد Beta سطح معناداری سن 0/2 0/3 0/6 0/06 0/4 0/2 جنسیت 0/21 0/00 0/20 0/001 0/19 0/00 تاهل 0/8 0/07 0/12 0/04 0/9 0/02 تحصیلات 0/8 0/9 0/7 0/06 0/11 0/03 افراد تحت تکفل -0/15 0/03 -0/22 0/00 -0/14 0/02 حقوق دریافتی -0/18 0/02 -0/19 0/04 -0/22 0/00 منزل مسکونی 0/17 0/04 0/19 0/03 0/17 0/04 مقدار ثابت 0/357 0/402 0/283 مجذور R 0/24 0/29 0/27 بحث و نتیجه گیری نتایج یافته های توصیفی بیانگر آن است که ٥٨ درصد از پاسخگویان از رضایت از شغل پایین برخوردارند، ٢٦ درصد از رضایت از شغل متوسط و ١٥,٦ درصد از رضایت از شغل بالایی برخوردارند.
به طور کلی میتوان چنین گفت که میزان رضایت شغلی معلمان در سطح پایینی است و با توجه به یافته های این بررسی میتوان چنین استنباط کرد که سهم بیشتر این نارضایتی به دلیل مسائل مالی و حقوق دریافتی آنهاست که به آنها اجازه ساخت یا خرید منزل شخصی، تأمین توقعات افراد تحت تکفل و مخارج آنها را نمی دهد و با در نظر گرفتن وظیفه معلمان که انتقال دانش و پرورش نیروی انسانی جامعه است ، توجه بیشتر به این موضوع باید در اولویت سازمان آموزش و پرورش و همچنین مسئولان این نهاد قرار گیرد."