Abstract:
هدف از این پژوهش تبیین رابطه سلامت سازمانی با اثربخشی فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان مدارس کشور بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و برآورد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان بوده است. حجم نمونه 900 عضو انجمن بوده که به روش تصادفی –طبقه ای انتخاب شدهاند. برای گردآوری داده ها، از آزمون سلامت سازمانی (هوی و همکاران، 1996؛ علاقهبند، 1378) با خرده آزمون هفتگانه براساس مقیاس لیکرت در 44 گویه استفاده شده است. به علاوه آزمون اثربخشی انجمن در ابعاد هفتگانه موازی با آزمون اثربخشی بال هرسی و کنت بلانچارد و دیگران ساخته شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها براساس آمار استنباطی، رگرسیون چند متغیره با روش همزمان انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که عناصر سلامت سازمانی مشتمل بر نفوذ، ساختدهی، روحیه و تاکید علمی با اثربخشی همبستگی معنادار دارد و عناصر سلامت سازمانی شامل تاکید علمی و روحیه بر اثربخشی انجمن اولیا تاثیری معنادار دارد. تاکید علمی و روحیه، بخشی از واریانس اثربخشی را تبیین کرده و میان سطوح نهادی، فنی و اداری با اثربخشی انجمن اولیا و مربیان رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. سطح فنی سلامت سازمانی با اثربخشی رابطهای مستقیم و معنادار دارد و سطح فنی بخشی از واریانس اثربخشی را تبیین کرده است. پس سلامت سازمانی مدارس عامل پیش بین برای اثربخشی انجمن اولیا و مربیان در تمام سطوح محلی، منطقهای و ملی بوده است و با پیشرفت مهارتهای فنی، اداری و نهادی اعضای انجمن اولیا و مربیان، آنان در فرآیند دستیابی به اهداف و مقاصد آموزشی مدارس بیشتر کمک کرده اند.
Machine summary:
"پــژوهش هــای قاســمی پویــا (١٣٨٠)، تیمــوری (١٣٧٩) و آصــفی (١٣٥٤) نشــان داد کــه فقـدان مشـارکت در آئـین نامـه هـا و مقـررات اجرایـی ، فقـدان تفـاهم میـان مـدیریت مـدارس و اعضای انجمن اولیـا و مربیـان ، فقـدان اعتمـاد و اطمینـان اعضـا بـه یکـدیگر هنگـام مشـارکت در برنامـه هــای تربیتــی و آموزشـی، کمبودهـای فرهنگــی و نگـرش نادرسـت نسـبت بـه فعالیتهـای انجمــن اولیــا و مربیــان از جملــه کاســتیهایی اســت کــه بــه عــدم مشــارکت در انجمــن اولیــا و مربیــان مــی انجامــد.
پژوهشــگر درصــدد پاســخگویی بــه ســؤالات پژوهشــی زیــر اســت : بــه چــه میــزان ســهم عوامل سـلامت سـازمانی مـدارس ، اثربخشـی انجمـن اولیـا و مربیـان را پـیش بینـی مـیکنـد؟ بـه چــه میــزان مهارتهــای مــدیران در ســطح نهــادی، ســطح اداری و ســطح فنــی اثربخشــی انجمــن اولیا و مربیان را پیش بینی میکند؟ روش پژوهش مطالعــه حاضــر از نــوع همبســتگی اســت و روابــط میــان ســلامت ســازمانی بــا اثربخشــی انجمن اولیا و مربیان را پیش بینی کرده است .
نتــایج پــژوهش نیــر(٢٠٠٢) و شــین ١ (١٩٨٠) نشــان داده کــه ســلامت ســازمانی معیــاری برای اثربخشی سازمانی اسـت و هـر سـازمان بـرای اینکـه اثـربخش باشـد قبـل از هـر چیـز بایـد بتواند در موارد بحرانی و سازش با محـیط متغیـر و مقابلـه بـا هـر مشـکل بـه طـور موفقیـت آمیـز برخـورد کنـد و سـازمان را در جهـت هـدف اصـلی هـدایت کنـد.
یافتــه هــای پــژوهش وفــادار (١٣٨٤) و گنجــاور و پــارابی (١٣٨٦) نشــان داده اســت کــه میــان فعالیتهــای انجمــن اولیــا و مربیــان در زمینــه ایجــاد کتابخانــه هــا، توســعه کتابخانــه ، تجهیــز آزمایشــگاهها بــا پیشــرفت تحصــیلی دانــش آمــوزان همبســتگی معنــادار وجــود دارد و هــر چــه میــزان تحصــیلات اعضــای انجمــن بــالاتر باشــد، اثربخشـی انجمـن اولیـا و مربیـان هــم بیشـتر مـی شـود."