Abstract:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺮ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻋﺎدی اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻋﺎدی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آﻧﻬﺎ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 599659 ،93-94 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻃﺒﻖ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان 384 ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ 400 ﻧﻔﺮ اﻓﺰاﯾﺶ داده ﺷﺪ و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺨﺴﺖ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺷﻤﺎل، ﺟﻨﻮب، ﺷﺮق، ﻏﺮب و ﻣﺮﮐﺰ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪ و از ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﯾﮏ ﻣﺪرﺳﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﯾﮏ ﻣﺪرﺳﻪ ﻋﺎدی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ از ﻫﺮ ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﮐﻼﺳﻬﺎ و داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ ﻣﯿﺎن آﻧﺎن ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن آﻧﺎﻟﯿﺰ وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﺳﻮﯾﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻋﺎدی ﺗﻔﺎوت ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ای ﻧﺪارد، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دﺧﺘﺮان از ﭘﺴﺮان ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻋﺎدی ﺻﺪق ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻣﺆﯾﺪ آن اﺳﺖ ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان واﺑﺴﺘﻪ و ﻏﯿﺮواﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ از ﻟﺤﺎظ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار دارﻧﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان واﺑﺴﺘﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ.
Machine summary:
"نتایج حاصل از تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادی تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد، در حالی که میزان مهارتهای اجتماعی دختران از پسران مورد مطالعه بیشتر است .
دغدغه اصلی پژوهشگر برای بررسی تأثیر وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی و مقایسه آن در میان دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی از آنجا نشأت میگیردکه پژوهشگر فرض را بر این میگذارد که در مدارس هوشمند، رایانه و فناوریهای نوین (و در رأس آن ، اینترنت ) به عنوان واسطه ای میان معلم و دانش آموز قرار میگیرد که این امر می تواند به استفاده بیش از اندازه از اینترنت بینجامد، زیرا در مدارس عادی ارتباط میان معلم و دانش آموزان ارتباطی بدون واسطه است و اگر فقدان وجود فناوری و رایانه را در مدارس عادی بپذیریم فرض بر این است که در مدارس عادی میزان وابستگی به اینترنت کمتر است .
به همین دلیل پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان و مقایسه آن در مدارس هوشمند و عادی انجام شده است .
هدف هدف اصلی پژوهش بررسی و مقایسه تأثیر میزان وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی است .
یافته های کجباف ، کورکی و صفاریان (١٣٩٣) با هدف مقایسه اختلالات روانشناختی دانشجویان معتاد و کاربران عادی اینترنت در دانشگاه اصفهان مبنی بر این است که اعتیاد به اینترنت با اختلالات افسردگی، جسمانی کردن (خود- بیمارانگاری)، اضطراب ، وسواس ، حساسیت میان - فردی، هراس و پارانویا و همچنین شاخص کلی علایم ارتباط معنادار داشت ."