Abstract:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﻬﺎرت ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﻤﻨﺎن در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 94-95 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ، داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﻤﻨﺎن ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 5774 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪ ای، 361 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﻬﺎرت ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ اﯾﻨﮕﺮام و وﯾﺴﻨﯿﮑﯽ)1988( ﺑﺎ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/94 و ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺎﺗﺴﻮن )1983( ﺑﺎ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/86 ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری، روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺑﻪﮐﺎر رﻓﺖ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ داﻧﺶآﻣﻮزاﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﻻ، ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺑﺎ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ، ﻣﺜﺒﺖاﻧﺪﯾﺸﯽ ﮐﻤﺘﺮی دارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻧﺸﺎن داده ﮐﻪ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ آﻧﻬﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ اﺳﺖ. در ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺆاﻻت ﻫﻢ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮهﻫﺎی ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ از ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
"با توجه به مطالب گفته شده و گستردگی جوامع امروزی و وجود مشکلات گوناگون ، پژوهشگر بر آن بوده تا بررسی کند که آیا بین مهارت مثبت اندیشی با مهارتهای اجتماعی رابطه وجود دارد؟ آموزش و پرورش بهترین سازمان برای ارائه این آگاهی به نوجوانان است .
در سطح آمار استنباطی نیز از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای تعیین رابطه میان نمرات به دست آمده از نتایج اجرای آزمونها استفاده شد که یافته ها عبارت اند از: فرضیه اول : بین مهارت مثبت اندیشی با مهارتهای اجتماعی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
به منظور بررسی فرضیه دوم پژوهش با عنوان «مهارتهای اجتماعی دانش آموزان از طریق مهارت مثبت اندیشی قابل پیش بینی است » از آزمون رگرسیون تک متغیری استفاده شد.
در جمع بندی این نتایج میتوان گفت : فرضیه دوم تایید شد و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان از طریق مهارت مثبت اندیشی آنها قابل پیش بینی است .
فرضیه دوم پژوهش با عنوان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان از طریق مهارت مثبت اندیشی قابل پیش بینی است نیز مورد تایید قرار گرفت .
از بررسی سوال اول پژوهش با عنوان «وضعیت مهارت مثبت اندیشی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان چگونه است ؟» این نتیجه به دست آمد که میانگین نمرات مثبت اندیشی دانش آموزان به صورت معناداری بالاتر از مقدار ملاک حد متوسط بود.
یافته های به دست آمده از سوال دوم پژوهش با عنوان «وضعیت مهارت مثبت اندیشی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان سمنان چگونه است ؟» نشان داده است که میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی دانش آموزان به صورت معناداری پایین تر از حد متوسط است ."