Abstract:
پژوهش حاضر در چارچوب روش همبستگی و با هدف تعیین نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در رابطه بین دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی 303 دانشآموز سال سوم تجربی (134پسر و 169دختر) دبیرستانهای شهر تهران انجام شده است. شرکت کنندگان مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) (والرند و بیسونت، 1992) و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) را تکمیل کردند و عملکرد تحصیلی آنان از روی معدل نمره های دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش به ترتیب با روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل گردیده اند. یافتهها حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بودند و نشان دادند که دلبستگی به مادر و انگیزش تحصیلی 33 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند. همچنین دلبستگی به مادر 36 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی را پیشبینی کرده است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت دلبستگی به مادر در انگیزش تحصیلی دانش آموزان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی آنان موثر است.
Machine summary:
"رابطه دلبستگیبه مادروعملکردتحصیلی :نقش واسطه ایانگیزش تحصیلی 1 مهران آزادی 2 دکتر ولیاله فرزاد 3 دکتر اسماعیل سعدیپور 4 دکتر زهرا خوش نویسان 5 دکتر عبدالعظیم کریمی چکیده پژوهش حاضر در چارچوب روش همبستگی و با هدف تعیین نقش واسطه ای انگیزش تحصیلی در رابطه بین دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی ٣٠٣ دانش آموز سال سوم تجربی (١٣٤پسر و ١٦٩دختر) دبیرستانهای شهر تهران انجام شده است .
(2009 با توجه به سوابق پژوهشی موجود در این زمینه ، یافتن مدلی که بتواند تبیین گر روابط علی میان متغیرهای دلبستگی به والدین ، انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی باشد، از اهمیت بسیار برخوردار است ، ضمن اینکه با توجه به گسترش فعالیتهای آموزشی و پرورشی در حیات فردی و اجتماعی مردم دستیابی به دانش دقیق تر و کامل تر در مورد عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی زمینه ساز کمک به رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.
یافته های حاصل از مدل یابی معادله ساختاری حاکی از آن بود که دلبستگی به مادر هم به صورت مثبت و مستقیم روی عملکرد تحصیلی اثر میگذارد و هم با افزایش انگیزش تحصیلی، افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان را در پی دارد.
همچنین باید دخالت عوامل متعدد دیگر را در عملکرد تحصیلی که در این پژوهش نادیده گرفته شده است (مانند هوش ، نظم دهی هیجانی، کارآمدی و جو خانوادگی) مورد ملاحظه قرار داد و انتظار داشت پژوهشهای آتی به بررسی آنها بپردازند.
Perceptions of autonomy support, parent attachment, competence and self-worth as predictors of motivational achievement: An examination of sixth – and ninth – grade regular education students."