Abstract:
هدف این مقاله مطالعه گونهشناسی (Typology) و شیوعشناسی (Prevalence) رفتارهای وندالیستی دانشآموزان دوره متوسط ناحیه یک همدان میباشد. تحقیق حاضر بر اساس روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. پاسخدهندگان به پرسشنامه، دانشآموزان دختر و پسری هستند که در دبیرستانهای ناحیه یک آموزش و پرورش همدان مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده که از میان 8500 نفـر دانشآموز دخـتر و 6500 نفر دانشآموز پسـر در رشتههای نظری، فنی حرفهای و کار و دانش انتخاب شدهاند. شیوه نمونهگیری تصادفی بوده و پرسشنامهها هم به صورت تصادفی در بین دانشآموزان توزیعشده است. بر اساس نتایج بهدستآمده، میتوان گفت که تمامی متغیرهای مستقل اعم از کنترل غیررسمی، تعلق اجتماعی، ناکامی اجتماعی، کنترل غیررسمی، احساس محرومیت نسبی و سرمایه اجتماعی بر متغیر وابسته تحقیق، یعنی وندالیسم تأثیرگذار بوده و آن را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر قرار دادهاند. همچنین بررسی رابطه تکتک متغیرهای مستقل با متغیر وابسته نشان داد که متغیرهای سرکوب اجتماعی، تعلق اجتماعی، احساس محرومیت نسبی و ناکامی اجتماعی دارای رابطه معناداری با متغیر رفتارهای وندالیستی هستند و متغیرهای کنترل غیررسمی و سرمایه اجتماعی نیز رابطه معناداری با رفتارهای وندالیستی نداشتند. در این میان قویترین همبستگی، متعلق به رابطه بین متغیرهای ناکامی اجتماعی و رفتارهای وندالیستی بود.
Machine summary:
لیکن نظر به اهمیت و ضرورت ریشه یابی این موضوع خصوصا در میان نوجوانان و جوانان و با توجه به مسئله اصلی و اساسی این پژوهش ، در صددیم تا ببینیم رفتارهای وندالیستی در بین دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک شهر همدان چگونه است و گونه ها و میزان شیوع پدیده وندالیسم چطور بروز پیدا میکند.
Social solidarity گونه های مختلف رفتارهای وندالیستی، جنسیت و میزان شیوع آن در بین دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه و همچنین تأثیر متغیرهایی نظیر احساس محرومیت ١ نسبی، تعلق اجتماعی ٢، ناکامی اجتماعی ٣، سرکوب اجتماعی، سرمایه اجتماعی ٤ و کنترل غیررسمی در بروز رفتارهای وندالیستی هم تفاوت معنیداری وجود دارد؟ از طرفی طبیعی است که استدلال شود بین نوع مدرسه ی محل تحصیل (دولتی - غیردولتی)، موقعیت جغرافیایی مدرسه ی محل تحصیل ، کمیت و کیفیت تجهیزات و امکانات مدرسه و عوامل فردی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهر همدان با بروز رفتارهای وندالیستی، رابطه وجود دارد.
یافته های پژوهش نشان داد که بین فرضیه مربوط به رابطه نوع مدرسه و بروز رفتارهای وندالیستی که با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شده ، رابطه ی معناداری وجود ندارد و این تفاوت اتفاقی است .
آخرین فرضیه ای که در این مقاله مورد آزمون قرار گرفت ، بررسی تأثیر متغیر کنترل غیررسمی بر بروز رفتارهای وندالیستی بود که حاکی از وجود رابطه معنیداری آن است .