Abstract:
زمینه و هدف: میزان موفقیت پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تامین خدمات نسبتا پایین است، موانع متعددی در این مهم اثر گذارند که طی تحقیقات شناسایی شده اند. ساختاردهی به این موانع و اولویت بندی آنها می تواند در اشتراک اطلاعات و دانش در زنجیره ی تامین، هماهنگی بین تصمیم گیران زنجیره تامین و استحکام پیوند بین اجزای زنجیره ی تامین تاثیر گذاشته و به ارائه راهکارهای غلبه بر این موانع منجر شود. هدف مطالعه حاضر، ساختاردهی و اولویت بندی موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تامین خدمات نیروی انتظامی برای ارائه ی راهکارهای غلبه بر این موانع با رویکرد فازی و در فضای تصمیم گیری چند شاخصه گروهی میباشد.
روش شناسی: در این تحقیق از روش ترکیبی متاگراف- هیپرگراف با فرایند تحلیل شبکه دو مرحله ای یو و شینگ استفاده شده که می تواند جایگزین مناسبی برای D-ANP باشد. با بررسی ادبیات تحقیق، 20 مانع در پنج بعد، استخراج و با نظر خبرگان انتظامی پس از غربال گری فازی، هشت مانع برای این بحث مناسب تشخیص داده شد. جامعه آماری تحقیق شامل حوزه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین و نمونه های مورد استفاده به عنوان خبرگان تحقیق، مدیران و افسران ارشد صاحب نظر نیروی انتظامی استان در مدیریت دانش و زنجیره ی تامین با حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد و 12 سال تجربه مدیریت در حوزه این تحقیق بوده اند.
یافته ها و نتیجه گیری: نبود زمان کافی برای به اشتراک گذاری دانش، عدم تمایل به اشتراک گذاری دانش از سوی اعضای زنجیره و دشوار بودن رمزگشایی دانش پنهان مهمترین موانع پیش روی پذیرش مدیریت دانش در زنجیره ی تامین می باشند. با توجه به رابطه ی هر مانع با سایر موانع از طریق مدل سازی وابستگی، نه راهکار غلبه بر موانع استخراج، غربال و پنج راهکار انتخاب شده نیز اولویت بندی شدند. یافته های مطالعه نشان می دهد که مهمترین راهکارها در این خصوص در حوزه انتظامی؛ ایجاد سیستمهای حمایت از تصمیم گیری دانش محور، یادگیری متقابل برای کاراتر کردن اشتراک گذاری دانش در زنجیره تامین و ایجاد ارتباطات کاری روشن و شفاف می باشند.
Machine summary:
جـدول١- موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تأمین موانع استراتژیک : نبود برنامه ریزی راهبردی Blumenberg et al,2005 مشخص نبودن نقش ها و پاسخگوییها Natti,2008 عدم تعهد مدیریت ارشد در جهت پذیرش مدیریت دانش Bandyopadhyay & Pathak,2007 نبود توافق عمومی بر پذیرش مدیریت دانش Shih et al,2005 نبود یکپارچگی بین مدیریت دانش با فرایندهای کاری Zhao et al,2012 1- Shih 2- Natti 3- Zhoa 4-Vertical Knowledge Share 5- Kasper 6- Vithessnth 7- Myers 8- Cheng 9- Shih موانع فناورانه : نبود زیرساخت های فناورانه در ارتباط با پذیرش مدیریت دانش Wong &Wong ,2011 دشوار بودن رمزگشایی دانش پنهان Wagner & Buko,2005 امنیتی بودن داده ها و اطلاعات در زنجیره تأمین Kumar & Thondikulam,2006 موانع فرهنگی : عدم تمایل به اشتراکگذاری دانش از سوی اعضای زنجیره Natti ,2008 نبود اعتماد و تعهد در بین اعضای زنجیره تأمین Shih et al,2012 تفاوت های فرهنگی، ارزشی و زبانی اعضای زنجیره تأمین Natti,2008 موانع سازمانی : محدود کردن ارتباطات و جریان های دانشی Shih et al,2012 عدم توجه به ذخیره و ثبت دانش نیروهای باتجربه Fletcher & Polychronakis,2005 کمبود منابع سازمانی برای ایجاد فرصت به اشتراکگذاری دانش Sparrow,2011&Aziz ناکافی بودن دانش افراد در رابطه با وظایف دیگر اعضای زنجیره Natti ,2008 کمبود فضای رسمی و غیررسمی به منظور تفکر، به اشتراکگذاری و آفرینش دانش Hutzschenreuter & Horstkotte,2010 موانع فردی : نبود زمان کافی برای به اشتراکگذاری دانش Shih et al,2012 ترس از دست دادن سرمایه فکری Samuel et al,2006 مهارت های ضعیف اعضا در ارتباطات شفاهی، کتبی و رایانه ای Huotrzstskcohtetner,e2u0t1er0& نبود رویکرد آموزش و پرورش در بین اعضا زنجیره تأمین Natti ,2008 راهکارهای مختلفی توسط محققان برای غلبه بر موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تأمین ارائه شده است .