Abstract:
مطالعه مرزهای قومی به عنوان یکی از حوزه های مهم مطالعه های قومی به طور مشخص پس از مطالعـه هـای فردریک بارث ٤ در خصوص بررسی های موردی قوم نگاری و مقدمه معروف ایشـان بـر ایـن مطالعـه هـا، بـا عنوان «گروه های قومی و مرزها» در سال ١٩٦٩ میلادی آغاز و از آن تـاریخ تـاکنون ایـن موضـوع در قالـب رهیافت ها و رویکردهای گوناگون بررسی شده است . در دنیای معاصر و در چارچوب تحول هـایی همچـون انقلاب ارتباط ها و اطلاعات و اشاعه جهانی شدن که به نوعی تغییر در دامنه و کارکرد قدرت دولت - ملت ها و افزایش آگاهی های قومی را در پی دارد، توجه به مفهوم مرزهای قومی بیش از پیش افـزایش یافتـه اسـت . این تحقیق در قالب رویکردی کیفی و با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی تلاش داشته اسـت تـا مفهـوم مرزهای قومی ، نظریه های مربوط به آن و چشم انداز آن را در دوران معاصر مورد بررسی قرار دهد.
Machine summary:
"لذا در این چارچوب تأکید از صـفت هـای فرهنگـی ظـاهرا «عینـی » برداشته شده و بر رفتارها و گفتمان های مربوط به هویت و تعلق که در ساختن و حفظ مرزهای قومی دخالت دارند، قرار داده می شود؛ ج) همانند سازی با یـک گـروه قـومی مبتنی بر انتسـاب و عمـل خـود، انتسـاب کـردن اسـت و بـه دلیـل دارا بـودن برخـی ویژگی های فرهنگی صورت نمی گیرد(سیدامامی ، ١٣٨٧، ص ٣٠).
برای مثال ازآنجا که در سـوئیس بـا وجود تنوع فرهنگی ، هیچ حزب سیاسی یا اجتماع مذهبی و یا سازمان مدنی مهمی کـه بر مبنای زبان خاصی یا فرهنگ خاصی یا قوم ویژه ای شـکل بگیـرد، وجـود نـدارد و برجستگی سیاسی آنچنانی دیده نمی شود، مرزهای قومی برجسته ای در این کشـور بـه چشم نمی خورد؛ اما برعکس در کشوری نظیر ایرلند شـمالی از آنجـا کـه سیاسـت بـه عنوان یک موضوع مهم در روابط قدرت میان قومیت ها یا مذاهب فهمیـده مـی شـود و وفاداری های سیاسی تابعی از تقسیم های مذهبی و قومی است ؛ لـذا مرزهـای قـومی در این کشور بسیار برجسته اند (وایمر، ٢٠٠٨، ص ٩٧٦)."