Abstract:
هدف: بررسی روایی و پایایی مقیاس یادگیری خودتنظیمی . ( ASRL-S) تحصیلی کارلو ماگنو (2010)
روش: مقیاس یادگیری خودتنظیمی تحصیلی بر روی 360 دانشجو 252 دختر و 108 پسر( که با روش نمونه گیری طبقه ای از بین دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی قوچان انتخاب شدند، اجرا شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد.
یافته ها: همسو با نتایج ماگنو ( , 2010 . 2011) این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضریب آلفای کرانباخ کل آزمون 0.939 و در خرده ازمونهای آن بین 0.718 تا 0.874 است همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی موید آن است که ساختار پرسشنامه بر ارزش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی بر ارزش مدل را تایید میکنند RMR=0/03, RMSEA=0/ 047 , AGFI=0/902 .GFI=0/927 بنابراین پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی یادگیری خودتنظیمی دانشجویان باشد.
Machine summary:
"بعضی از نظریهها، به تفکیک و طبقه بندی راهبردهای خاص یادگیری به عنوان مؤلفههای خودتنظیمی میپردازند،مانند پینتریچ(Pintrich,1999)، بعضی دیگر، مولفههای انگیزشی و خودتعیینگرانه خودتنظیمی را مورد بررسی قرار میدهند،مانند طرفداران نظریه خود تعیینگری(گرونلیک،دسای و ریان،1997) ، و برای برخی دیگر از نظریههای جدیدتر ،یکپارچه کردن مولفههای شناختی، عاطفی و محیطی موثر بر خودتنظیمی ،مانند پینتریچ(Pintrich,2004) و یا فرایندهای چرخهای خودتنظیمی ،مانند - Academic Self-Regulation Learning - Cybernetic Engineering - Control Theory - Self-Efficacy Theory - Goal Setting - Action Regulation - Reseurcealloaction زیمرمن(Zimmerman,1999) مهم است.
همچنین محققانی همچون توران و دمیرل(Turan&Demirel,2010)، ایفنتالر(Ifenthaler,2012)، مالمبرگ (Malmberg,2014) و pour mohammad, esmaeipour,2015)) نشان دادهاند که یادگیری خودتنظیمی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد و آموزش خودتنظیمی وسیلهای برای چگونگی استفاده دانش آموزان از تاکتیکهای مطالعه و استراتژی تنظیم شناختی است.
بر این اساس، مسأله این پژوهش، ارائه و معرفی پرسشنامه "مقیاس یادگیری خودتنظیمی تحصیلی 1 " ماگنو(Magno,2010) همراه با گزارش نتایج روایی عاملی و پایایی آن در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان است.
روش: هدف تحقیق حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس یادگیری خودتنظیمی تحصیلی (ASRL-S -Academic Self-Regulation Learning - Scale ) است، لذا طرح تحقیق حاضر توصیفی، از نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی است.
در این پژوهش برای برآورد پایایی "مقیاس یادگیری خودتنظیمی تحصیلی" از روش آلفای کرانباخ استفاده شد که نتایج نشان داد آلفای کرانباخ برای کل پرسشنامه 939/0، استراتژی حافظه 874/0، تعیین هدف 786/0، خودارزشیابی 86/0، کمک طلبی 717/0، مسئولیت پذیری807/0، محیط 718/0 و بالاخره برای سازماندهی 755/0 برآورد شد."