Abstract:
دانشمندان اسلامی و دانشمندان روانشناسی و مکاتب مختلف هر یک دیدگاه خود را درباره انسان و سلامت و بیماری یا نقص و کمال او بیان کردهاند. دیدگاه اسلام و روانشناسان انسانگرا نسبت به انسان و تواناییهای او مثبت است. با وجود مشترکات دیدگاه اسلام و روانشناسی انسانگرا میتوان نکات اختلافی نیز بین نظرات دو مکتب مشاهده کرد. استاد مطهری به عنوان یکی از دانشمندان اسلامی و کارل راجرز به عنوان یک روانشناس با دیدگاه انسانگرایی و پدیدارشناختی هر کدام دیدگاه خود را درباره ویژگیهای انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیرکامل ارائه دادهاند. در این مقاله ابتدا به بررسی دیدگاه استاد مطهری درباره انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیر کامل پرداخته میشود و در ادامه دیدگاه کارل راجرز درباره انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیر کامل مورد بررسی قرار میگیرد و در پایان بحثی تطبیقی در ارتباط با نکات اشتراک و اختلاف دو دیدگاه نسبت به انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیرکامل خواهیم داشت.
Machine summary:
251) با توجه به آنچه درباره ویژگی انسان کامل گفته شد، میتوان گفت که انسان سالم و کاملی که استاد مطهری با توجه به مکتب اسلام بیان میکند کسی است که بر هوای نفس خویش غلبه یافته و با تسلط بر نفس اماره، درون خود را از عقدهها پاک کرده و به قدرت روحی میرسد.
کارل راجرز معتقد است که فردی که با شرایط ارزش درونی خویش رشد میکند و ارزشهای دیگران به او تحمیل نمیشود با آزادی میتواند احساسات خویش را تجربه کرده و خود و تجربهاش یکی شده و تبدیل به خود واقعی و انسانی سازگار و کامل شود.
6. گشودگی در برابر تجربه کارل راجرز گشودگی در برابر تجربه را به عنوان ویژگی انسان کامل بیان میکند و معتقد است که این ویژگی متضاد حالت دفاعی است زیرا چنین فردی نسبت به تجارب خویش باز بوده و احساسات غم و شادی و نفرت خود را بدون اینکه آنها را انکار کند میپذیرد.
از نظر کارل راجرز نیز تمام ابعاد زندگی انسان بایستی مورد توجه قرار گیرند و انسان سعی میکند تمام استعدادهای ذاتی خود را به فعل تبدیل کند و انسان سالم و کامل از نظر او کسی است که به هماهنگی خویشتن که همان هماهنگی بین خود و تجارب خویش است، رسیده باشد و از یکپارچگی برخوردار باشد و این میسر نمیشود مگر با شناخت از خود واقعی و تواناییهای بالقوه انسان و شکوفاکردن آنان در فرایند رشد.