Abstract:
این نوشتار، درصدد بیان راهکارهای حیاتی دین ونقش آن در سرنوشت فردی واجتماعی انسان است. وهمچنین مکانیزم حساس عقل در قلمرو دین مورد بررسی وتحلیل قرار میگیرد. در بخشی آسیب شناسی عقل ودین مورد تحلیل قرار گرفته و در بخشی دیگر، به رابطه تنگاتنگ آن دو پرداخته شده است. همچنین حجیّت ذاتی عقل ووحی مورد بحث قرار گرفته و تعهد دینی به عنوان گران سنگ ترین انگیزه در اخلاق ووظایف انسانی معرفی گردیده است. روش انبیاء، بر خلاف گرایشهای افراطی، نه تنها عقل ستیز نیست بلکه از سویی فراعقل و از سوی دیگر مکمل عقل و هماهنگ با فطرت انسانهاست. در پایان مقاله نیز کوشش میشود بین دو رویکرد عقلگرایی و دینگرایی، تنش زدایی نموده و امکان قرابت و نزدیکی آن دو آشکار گردد.
Machine summary:
"/> (مصطفی درایتی، 1413 ص 1341) و مگر نه آن است که پیامبر اکرم( برای تحقیقات و فناوری دانشجو اعزام میفرمود تا فنون نبرد و ابزار کارزار را فرا گیرند؟ شکی نیست که سرچشمههای وحی الهی واحادیث پیشوایان دین، بحر مواجی از علوم و معارف را در رشتههای گوناگون در اختیار بشر میگذارد، ولی هرگز در همین فرامین مقدس، علم نافع را به وحی و سخن انبیا و اوصیاء منحصر نفرموده است، بلکه انسان را تشویق نموده که به هر طریق ممکن، به سوی این اقیانوس بی کران رفته و جرعههای علم و معرفت را بنوشند.
«مذهب عبارت است از رابطه یا معامله یک روح مضطر، در کمال شعور و اراده، باقدرتی مرموز<EndNote No="112" Text=" وقتی گفته میشود «مرموز» نه یعنی یک مجهول و مجعولی که تخیلات صرف آن را آفریده و از آن هیچ علامت و نشانهای در دست نیست بلکه بدین معنا که آن حقیقت از جنس عادی و مادی این جهان نیست و انسان نمیتواند به درستی کنه و عظمتش را درک کند.
اصولا قبل از هر چیز پذیرش دین، برهانی و عقلانی است، اگر چه یکی از فرآیندهائی که از تحلیل دیانت به دست میآید آرامش روح و روان انسان است ولی این نکته از مزایای دین به شمار میرود نه از مبادی تصوری و تصدیقی آن.