Abstract:
بهمنظور بررسی تأثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان ماهنشان در درس روانشناسی 99 دانشآموز از بین دبیرستانهای پسرانه این شهرستان بهصورت تصادفی انتخاب شد. پس از همتاسازی آزمودنیها یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و یک کلاس بهعنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه بعد از همتاسازی دانشآموزان دو گروه، به 20 نفر در هر کلاس رسید. روش تدریس یادگیری مشارکتی به مدت یک نیمسال تحصیلی در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دید. نتایج مقایسه پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که روش یادگیری مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبتی گذاشت اما چنین تاثیری برعزت نفس دانشآموزان مشاهده نگردید.
The present study was conducted to investigate the effects of cooperative learning method on junior high school student's selfesteem، social skills and his academic performance in the course of psychology. The research population was junior high school
including 99 male. Students two high school in the town (Mahneshan) were selected randomly as the research sample in which one class was considered as the experimental group and another one as the control group.
The students were matched and then administration of the pretest was done. The treatments were introduced during the firs term-time followed by another test (the post test). The results were in the favor of the experimental group indicating that teaching through the cooperative Learning method has a positive effect on social skills and academic performance of the sample. However there was no effect of the
treatment on students self steem.
Machine summary:
"بـه طـور مثـال اسلاوین در سال ۱۹۹۰ با بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق ۲۵ تحقیق انجام شده در این زمینه گزارش کرد که اکثر تحقیقات مذکور، تأثیر مثبت یادگیری مشارکتی را بر روابط بین فردی ، پذیرش هم کلاسی های دچار عقب ماندگی تحـصیلی ، افـزایش دوسـتی بـین دانش آموزان ، افزایش عزت نفس ، علاقه منـدی بـه مدرسـه و موضـوعات مـورد مطالعـه ، افزایش توجه به تکلیف و زمان اختصاص یافته به تکلیف و توانـایی انجـام کـار مـؤثر بـا دیگران را مورد حمایت و تأیید قرار داده اند (مشهدی ، ۱۳۸۱).
1- Gillies 2- Winston 3- Nichols 4- Holtferter&Holtferter جانسون و جانسون ۱(۱۹۹۴) در پژوهشی با عنوان تأثیر یادگیری مشارکتی در۳۴ دانش آموز سرآمد، در زمینه پیشرفت تحصیلی ، عزت نفس و نگرش نسبت به مدرسه و موضوع درسی ، نتیجه گرفتند که یادگیری مشارکتی ، هم در بعد شناختی و هم در بعد عاطفی ، تأثیر بهترو مثبت تری بر دانش آموزان در زمینه های مذکور داشته است .
بحث و نتیجه گیری در ایـن تحقیـق تـأثیر روش تـدریس یـادگیری مـشارکتی روی عـزت نفـس ، رشـد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان در درس روانشناسی ، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد."