Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرکرد می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل ٥٩٥ نفر از مدیران ، معاونان و معلمان ١١٩ مدرسه و موسسه آموزشی مقاطع راهنمایی، متوسطه و ابتدایی شهرستان شهرکرد می باشد که از بین آن ها ٢٣٣ نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به صورت متناسب به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد که روایایی پرسشنامه ها توسط اساتید و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تعهد سازمانی برابر٠/٧٨٤ وآلفای کرونباخ پرسشنامه عملکرد شغلی برابر ٧٩٥/ ٠ به دست آمد و چون این مقادیر از٠/٧ بزرگتر می باشند بنابراین می توان گفت که پرسشنامه ها از اعتبار کافی برخوردارند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون t دو نمونه ای مستقل ، تحلیل واریانس و آزمون فریدمن استفاده شده است . نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که همبستگی معنیداری بین تعهد عاطفی و عملکرد کارکنان و معلمان آموزش و پرورش شهرکرد وجود دارد. ولی بین تعهد مستمر و تعهد تکلیفی با عملکرد کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد.
The aim of this study is to investigate the relationship between organizational commitment and employee
performance in the Department of Education of Shahr-e Kord. The study population includes 595 principals,
assistants and teachers of 119 schools and educational institutions from elementary, secondary and high schools
among whom 233 students were selected as the sample size using stratified sampling method. The data
collection tools used in this study were two questionnaires the validity of which was confirmed by the faculty
professors and the reliability of which was obtained as 0.784 for Organizational Commitment Questionnaire and
0.795 for Job Performance Questionnaire using Cronbach's alpha. As the obtained values are greater than 0.7, it
can be said that the questionnaires are valid enough. Pearson correlation coefficient, T- test, independent twosample
T-test, ANOVA and Friedman test were used for data analysis. The results showed that there exists a
significant correlation between emotional commitment and employee performance in the Department of
Education of Shahr-e- Kord, while continuance commitment and normative commitment are not significantly
associated with employee performance.
Machine summary:
در جدول فوق سطح معنیداری معادل ٠/٠٠٠ بدست آمده است ؛ و از ٠/٠٥ کوچکتر میباشد و این بدین معنی است که در سطح معنی داری ٠/٠٥ فرضیه H٠ رد شده و فرضیه مورد قبول واقع میشود، بدین معنی که همبستگی معنیداری بین تعهد عاطفی و عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرکرد وجود دارد؛ یعنی اگر کارکنان پیوند عاطفی با سازمان داشته باشند.
آزمون همبستگی بین تعهد مستمر و عملکرد تعهد مستمر عملکرد تعهد مستمر ضریب همبستگی پیرسون 1 0/108 Sig - 0/134 N 233 233 مطابق جدول ٢ خروجی نرم افزار SPSS مشخص میشود که ضریب همبستگی بین تعهد مستمر و عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرکرد برابر ٠/١١٠ میباشد؛ و معنیدار بودن آن توسط عدد مقابل (sig) به عنوان سطح معنیداری نشان داده شده است .
در جدول فوق سطح معنیداری معادل ٠/٠١٥ بدست آمده است ؛ و از ٠/٠٥ کوچکتر میباشد و این بدین معنی است که در سطح معنی داری ٠/٠٥ فرضیه H٠ رد شده و فرضیه مورد قبول واقع میشود، بدین معنی که همبستگی معنیداری بین تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرکرد وجود دارد.
Examining the effect of organization culture and leadership behaviors on organizational commitment, job satisfaction, and job performance at small and middle-sized firms of Taiwan.
Influence of positive characteristics on organizational commitment and job satisfaction of India middle manager submitted to journal of psychology for publication.
A student of the English Language, PNU, Branch of Najaf Abad Abstract The aim of this study is to investigate the relationship between organizational commitment and employee performance in the Department of Education of Shahr-e Kord.