Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهی جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن با واسطهگری انگیزش تحصیلی در دانشجو - معلمان دختر بود. بدین منظور 200 نفر از دانشجو - معلمان دختر پردیس فاطمه الزهرای یزد به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای جهتگیری هدف، انگیزش تحصیلی و راهبردهای فراشناختی خواندن پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان که هدف تسلط - گرایشی به واسطه انگیزش درونی و بیانگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و مثبت معنادار؛ هدف تسلط – اجتنابی به واسطه بیانگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - گرایشی به واسطه انگیزش بیرونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - اجتنابی به واسطه بیانگیزگی و انگیزش درونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی در استفاده از راهبردهای فراشناختی خواندن بود.
The purpose of this research was to investigate the mediatory role of academic motivation goal orientation in the relationship between goal orientation and metacognitive reading strategies. The participants were 200 of girl Pre service Teachers selected from Yazd Campus Fatemeh Alzahra through Simple random sampling method and answered goal orientation questionnaire (AGS)، academic motivation questionnaire (AMS)، reading metacognition strategies questionnaire (MARSI). Data was analyzed by using path analysis. The path analysis indicated that mastery – approach goal indirectly and positively affected on metacognitive reading strategies by mediating intrinsic motivation and amotivation. Mastery - Avoidance goal indirectly and negative affected on metacognitive reading by mediating amotivation. Performance - Approach goal indirectly and negative affected on metacognitive reading by mediating extrinsic motivation. Performance - Avoidance indirectly and negative affected on metacognitive reading by mediating intrinsic motivation and amotivation. The results was to highlight the importance of goal orientation and academic motivation in use of metacognitive reading strategies.