Abstract:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کتاب های درسی جدید التالیف دوره ابتدایی از لحاظ میزان توجه به مفاهیم مهدوی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است و رویکرد پژوهش کاربردی می باشد. جامعه آماری کتاب های درسی دوره ابتدایی است که در سال 1395 چا شده و چهار عنوان هدیه های آسمانی، فارسی (بخوانیم)، آموزش قرآن و مطالعات اجتماعی با 21 جلد به صورت نمونه گیری هدفمند در نمونه قرار گرفته اند. ابزار پژوهش چ لیست محقق ساخته بوده و با استفاده از شاخص های توصیفی و همچنین تکنیک آنتروپی شانون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. عمده ترین نتای پژوهش بیانگر آن است که 1 . در مجموع 3466 مرتبه به مولفه های مفهومی مرتب با مهدویت توجه شده است که میزان
تراکم فراوانی آن در مولفه های القاب حضرت، خصوصیات حضرت، نشانه های ظهور، ادله غیبت، انتظارات حضرت از مردم، فواید و تاثیرات ظهور به ترتی 188 ، 1100 ، 163 ، 478 ، 1104 ، و 433 مرتبه بوده است.
2 . در بین کتاب های مورد بررسی، هدیه های آسمانی با میزان بار اطلاعاتی 898 / 0 و ضری اهمیت 259 / 0 بیش ترین توجه را به خود اختصا داده، این در حالی است که کتاب آموزش قرآن با میزان بار اطلاعاتی 838 / 0 و ضری اهمیت 242 / 0 کمترین توجه را نموده است.
Machine summary:
"حـال ایـن سـئوال مطـرح اسـت کـه در فرآینـد تعلـیم و تربیـت رسـمی جمهـوری اسـل می / ایـران ، وجـود مبـارک حضـرت مهـدی چگونـه و چقـدر، در مقـام انسـان نمونـه جهـان خلقـت ، برای الگوسازی به کودکان و نوجوانان معرفی شده است ؟ با توجه به نقش و جایگـاه کتاب هـای درسی در نظام آموزشی ایران به عنوان محصول برنامه درسی، کتاب های درسـی جدیـد الت ـألبف دورٔە ابت دایی از منظر فوق ، مورد بررسی قرار گرفت ه اند تا تصویر مناسبی در اخت یـار سیاسـت گـذران و برنامه ریزان درسی قرار داده شود و نواقص و کمبودهای احت مـالی کتـاب هـای درسـی مشـخص گردند و همچنین با آموزش این نوع از مفاهیم ، زیست مهـدوی را ممکـن نمـود و افـراد و بـه ویـژه نوجوانان و جوانان را در برابر بسیاری از انحرافات اخل قی و رفت اری عصر غیبت واکسینه کرد.
پژوهش فقیهـی )١٣٨٨( بـا عنـوان »نقـد و بررسـی وضـعیت آمـوزش مهـدویت در کتـب درسـی بینش و معارف اسل می نظام آموزش و پرورش کشور قبل از انقل ب « نت ـایج حـاکی از آن اسـت کـه در کتاب های درسی بعد از انقل ب توجه بیشت ری نسـبت بـه قبـل از انقـل ب صـورت گرفت ـه اسـت و در ضـمن بـا وجـود اینکـه از نظـر کمـی توجـه بـه موضـوع مهـدویت بیشـت ر شـده ولـی بـرای نگـرش کارآمد در دانش آموزان برنامه ریزی و هدف گذاریهای ضروری لازم است ."