Abstract:
معماری ایران به ادعای بسیاری از اهل نظر و فعالان در عرصه فرهنگی دچار نوعی اغتشاش و سردرگمی ناشی از بحران هویت و فرهنگ است. تصویر معماری آنقدر مغشوش و متزلزل است که اصولا قادر به تثبیت معنی و تعریفی از معماری برای خود نیست. بدین ترتیب معماری که یکی از شاخصه های هویت و فرهنگ است؛ هر چند متاثر از سایر حوزهها، خود میتواند در جهت فرهنگ سازی و بازیابی هویت و اعتلای آنان عمل نماید؛ درجایگاهی قرارگرفته که فاقد چنین وجه و قدرتی است. عوامل فرهنگی به مرور زمان تغییر شکل می دهند اما بنمایههای آنها کمتر دچار تحولات میشود. این مشخصه ها با انسان و رشد اجتماعی او، از طرف محیط زندگی، محیط آموزش، محیط کار و مجموعه روابط اجتماعی، به وی خود آگاه یا ناخودآگاه تزریق میشوند که این عوامل میتوانند تحت شرایط خاص افزایش همبستگی را موجب گردند. با توجه به این تعریف مسئله مهم این است که آیا در بافته ای تاریخی به ویژه سایت پروژه (محله کرناسیون) که زمانی شاخصه اصلی فرهنگ و هویت مردمان یک منطقه محسوب میشدند؛ میتوان مجموعه ای فرهنگی (فرهنگسرا) را ایجاد نمود که در عین مدرن بودن (در اینجا مدرن بودن به معنای فلسفه مدرنیسم غربی نمیباشد بلکه مقصود استفاده از تکنولوژیهای نوین در ساخت و نگهداری ساختمان می باشد) بتواندموجب بازیابی فرهنگ و هویت بومی از دست رفته آن بافت قدیمی و احیای مجدد بافت همراه با همبستگی ساکنین گردد. روش تحقیق در این پژوهش روشی توصیفی – تحلیلی است که با بررسی متون و اطلاعات گردآوری شده از مطالعه بافت مورد مطالعه و تهیه مدارک و مستندات از اهالی مختلف این محله با قصد زنده سازی و هویت بخشی فضایی این نتیجه حاصل شد که معماری در ارتباط مستقیم با زندگی و محیط زندگی
روزمره مردم است که اگر با معماری مناسب افزایش همبستگی در اهالی محله به وجود خواهد آمد.
Machine summary:
با توجه به این تعریف مسئله مهم این است که آیا در بافتهای تاریخی به ویژه سایت پروژه (محله کرناسیون ) که زمانی شاخصه اصلی فرهنگ و هویت مردمان یک منطقه محسوب میشدند؛ میتوان مجموعه ای فرهنگی (فرهنگسرا) را ایجاد نمود که در عین مدرن بودن (در اینجا مدرن بودن به معنای فلسفه مدرنیسم غربی نمیباشد بلکه مقصود استفاده از تکنولوژیهای نوین در ساخت و نگهداری ساختمان می باشد) بتواندموجب بازیابی فرهنگ و هویت بومی از دست رفته آن بافت قدیمی و احیای مجدد بافت همراه با همبستگی ساکنین گردد.
با توجه به مکان قرارگیری سایت پروژه مورد نظر که با موقعیت خاصی که در بافت تاریخی دزفول در همجواری با حمام کرناسیان ونزدیکی با بنای تاریخی فرهنگی رودبند که نقش کلیدیدر برگذاری مناسک مذهبی منطقه به عهده دارداز طرفی قرارگیری در نزدیکی حسینیه ثارلله ، موزه دفاع مقدس و اشرافیت ونزدیکی به ساحل رودخانه و عده مراجعینی که درطول عمر این بنا آن راخواهند دید، بسیاربه جا خواهد بود اگر از لحظه اولیه دیدار از یک بنای عمومی متعلق به شهری مانند دزفول در ذهن مراجعین به فرهنگسرا، خاطره ای جاودانه بسازیم به نوعیکه بینندگان به هر سطح فرهنگ ومعلومات بتوانند در زمان های دیگری نیزخاطره اولیه آشنایی خود را با فرهنگسرا را بیادآرند واین لحظه ورود یا خروج برایشان جاودانه گردد ودر ذهنشان به عنوان اثری ماندگار نقش ببندد.
پیشینه اجمالی در خصوص مبحث همبستگی اجتماعی، پژوهش هایی در زمینه های خوداتکائی محلی ایرانی (آن سوفی و طالب , ١٣٨١) اشاره نمود و در نقش هویت قومی در همبستگی ملی (حافظ نیا و کاویانی, ١٣٨٥) همبستگی؛ پیوند صلح –و دوستی (بحرانی و علوی پور, ١٣٨٨) پدیده کاهش همبستگی اجتماعی در کلان شهرها (موسوی, ١٣٨١) تحلیل همبستگیبین وسعت مساکن روستاییو ساختار توپوگرافیکی (بررسی موردی: روستاهای کوهستانیو دشتی لیقوان و کندرود دراستان آذربایجان شرقی) (موسوی، ١٣٨١) نقش هویت قومی در همبستگیملی(نقش هویت قومی در همبستگیملی، ١٣٨٥) تاکنون انجام گرفته است .