Abstract:
یکی از اهداف اصلی در آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، پرورش مهارت های تفکر انتقادی است . تفکر انتقادی برای زیستن اندیشمندانه و سازگاری با تغییرات و تحولات سریع اجتماعی ضروری است . از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری دانشجویان پیام نور (آموزش از راه دور) شهر اصفهان بودند که ١٠٠ نفر آنها به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابراز گردآوری داده ها، پرسشنامه استفاده از ICT و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. یافته ها نشان داد میانگین نمره های کل گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان ٢٧٦/٣١ بود که نشان دهنده گرایش متزلزل است . همچنین میان میزان آشنایی با ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اهداف علمی- پژوهشی و اهداف آگاهی از اخبار و اطلاعات با گرایش به تفکر انتقادی رابطه معناداری مشاهده شد.
Machine summary:
"ICT schools پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ از جمله نگرش معلمان نسبت به فناوری اطلاعات و ارتباطات ، استفاده از رایانه و محیط یادگیری مبتنی بر ICT در توسعه مهارت های تفکر انتقادی فراگیران اندازه گیری شده است (رامپاگاپورن و دارماوان ، ٢٠٠٧).
Shannon, Schneider, and Bennett پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ مطالعه شانون و همکاران (٢٠٠٩) برای ارزیابی مهارت تفکر انتقادی و استدلال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان آموزشکده عالی نشان داد که دانشجویان قادر به جداسازی اطلاعات واقعی از استنتاج ها، ارزیابی شواهد برای یک نظریه ، توضیح اینکه چگونه اطلاعات جدید میتواند باعث تغییر یک مسئله شود و در کل قادر به بیان ایده هایشان نبودند.
California Critical Thinking Disposition پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ یافته های جدول ١ نشان می دهد که در میان مولفه های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات ، آشنایی با ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و پس از آن میزان استفاده از این ابزارها بالاترین میانگین و نیز بالاترین انحراف معیار را داشت و کمترین میانگین و انحراف معیار مربوط به زمان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.
بر اساس ضریب تعیین (r٢) فقط ٠/١ پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ درصد بین مدت زمان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با وضعیت گرایش به تفکر انتقادی مشترک بوده است .
بر اساس ضریب تعیین (r٢) ٧/٧ درصد بین اهداف پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ آگاهی از اخبار و اطلاعات در استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با وضعیت گرایش به تفکر انتقادی مشترک بوده است ."