Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی در کارکنان دانشگاه ارومیه بوده است. روش تحقیق مورد نظر توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همة کارکنان اداری زن و مرد دانشگاه ارومیه که در دانشکده های مختلف آن مشغول خدمت بودند. براساس بررسی به عمل آمده و طبق آمار کارگزینی دانشگاه تعداد آنها 494 بوده و با توجه به اینکه توزیع کارکنان در بخش های مختلف دانشگاه برای تدقیق در داده ها، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. براساس جدول مورگان 141 نفر که از این تعداد 85 نفر از کارکنان مرد و 56 نفر از کارکنان زن انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فانگ و چوی (2009) با پایایی (0/96) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) با پایایی (0/97) است و هر دو پرسشنامه به منظور روایی محتوایی مورد بازنگری و تایید اعضای هیئت علمی گروه علوم تربیتی قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spssو از تحلیل واریانس چند متغیره (تحلیل مانوا) و رگرسیون چند متغیره بوده است. نتایج نشان داد که بین مولفه های مدیریت دانش و ابعاد توانمندسازی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این مولفه های اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره دانش، توزیع دانش و نگهداری دانش می توانند به صورت مثبت و معنی دار، ابعاد توانمندسازی کارکنان شامل معنی دار بودن، احساس شایستگی، احساس خودسامانی، پذیرفتن شخصی نتیجه، احساس مشارکت با دیگران را پیش بینی کنند. در نهایت توجه به یافته های پژوهش مهم ترین پیشنهادهای کاربردی ارائه شد
Machine summary:
علاوه بر این مولفه های اکتساب دانش ، ایجاد دانش ، ذخیره دانش ، توزیع دانش و نگهداری دانش می توانند به صورت مثبت و معنی دار، ابعاد توانمندسازی کارکنان شامل معنی دار بودن ، احساس شایستگی، احساس خودسامانی، پذیرفتن شخصی نتیجه ، احساس مشارکت با دیگران را پیش بینی کنند.
Ziegler & Pearson 126 بهار ١٣٩٦ بررسی رابطه بین مدیریت و توانمندسازی در کارکنان دانشگاه ارومیه احساس داشتن اعتماد: معنی این احساس آن است که آنان اطمینان دارند که متصدیان مراکز قدرت یا صاحبان قدرت ، به آنان آسیب یا زیان نخواهند رساند و اینکه با آنان بی طرفانه رفتار خواهد شد.
Datta & Sukumar 111 فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی / سال دوازدهم ، شماره دو (مسلسل ٤٦) بهار ١٣٩٦ پژوهش حاضر بر آنست که رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی را در کارکنان دانشگاه ارومیه مورد بررسی قرار دهد.
/. 6 3/07 0/65 0/063 0/018 0/95 0/004 نتایج جدول ٣ نشان می دهد مقدار آماره آزمونی F برای بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش با بعد معنی دار 130 بهار ١٣٩٦ بررسی رابطه بین مدیریت و توانمندسازی در کارکنان دانشگاه ارومیه بودن برابر با ٥٥/٣٤ که در سطح (٠٠٥>P) معنی دار است .
/54 3/30 0/02 132 بهار ١٣٩٦ بررسی رابطه بین مدیریت و توانمندسازی در کارکنان دانشگاه ارومیه نگهداری دانش 0/46 -0/73 -0/12 نتایج جدول (٧) نشان می دهد مقدار آماره آزمونی F برای بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش با بعد احساس مشارکت دیگران برابر با ٧١/٤٠ که در سطح (>P) معنی دار است .