Abstract:
درحالیکه نگرانی محیطزیستی اغلب به عنوان یک متغیر پیش بین در خرید محصولات محیطزیستی در نظر گرفته میشود، یافتههای تجربی این ارتباط را به صورت قطعی مورد تأیید قرار نمیدهند. درنتیجه بروز این شکاف در ادبیات، این تحقیق، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نگرانیهای محیطزیستی بر روی تمایل به خرید محصولات محیطزیستی، بهمنظور درک بهتر این تناقض را موردبررسی قرار داده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از حیث روش، پیمایشی و مبنی بر تحلیل کوواریانس با استفاده از الگوی مدل یابی معادله ساختاری است. موردمطالعه این تحقیق، تعداد 386 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان بخشی از گروه شهروندان با استفاده از فرمول کوکران به صورت تصادفی انتخاب گردید که بر اساس یافتهها و نتایج بهدستآمده نقش میانجیگری استراتژیهای یادگیری ارادی و اتفاقی در رابطه میان نگرانیهای محیطزیستی و تمایل به خرید محصولات محیطزیستی مورد تأیید قرار گرفت. درنتیجه میتوان ادعا کرد که با استفاده از استراتژیهای یادگیری میتوان نگرانی محیطزیستی افراد را به سمت خرید محصولات محیطزیستی هدایت نمود.
While environmental concern is often conceptualized as a direct antecedent of environmental purchase intention, empirical findings in support of this relationship are inconsistent at best. This study consequently investigates the direct and indirect effects of environmental concern on environmental purchase intentions in an effort to better understand these inconsistent findings. This research, in terms of purpose is practical, and in terms of methodology is a survey which is based on an analysis of covariance model using structural equation modeling. The sample size of this study were selected randomly from 386 students of Ferdowsi University of Mashhad, which constitute a group of citizen, by using Cochran's formula. In accordance to results of this research, the mediating role of intentional and incidental learning strategies between environmental concern and environmental purchase intention is being confirmed. Consequentely, we can declare that, by using learning startegies we can guide individuals‗environmental concern toward environmental purchase intentions.