Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت از زندگی
دانش آموزان دبیرستانی شهر مشهد انجام شده است. جامعة آماری دانش آموزان دختر ناحیه دو
آموزش و پرورش شهر مشهد بودهاند. از این جامعه به روش نمونهگیری در دسترس یکی از
دبیرستانها به دلیل جمعیت زیاد و پراکندگی مشکلات رفتاری انتخاب و 24 دانش آموز از بین
60 نفر داوطلب گذراندن دورة آموزشی که ویژگیهای جمعیت شناختی تقریبا یکسانی داشتند،
برگزیده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در این پژوهش
از طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزارهای پژوهش دو
پرسشنامة سنجش مهارتهای زندگی و رضایت از زندگی بودند. نتایج نشان داد آموزش
مهارت های زندگی موجب افزایش رضایت از زندگی آزمودنی در گروه آزمایش شده است.
Machine summary:
"آموزش مهارتهای زندگی ابراز وجود، عزت نفس و مسئولیت پذیری افراد تأثیر مثبت دارد و این سبب جلب حمایت اجتماعی و توجه دیگران که از عوامل کاهندة فشار روانی هستند، می شود (کاب، ١٩٧٦).
در این زمینه راتوس ٢ (١٩٩٠) معتقد است که حمایت اجتماعی به پنج طریق اثرات نامطلوب فشار روانی را تعدیل و تضعیف می کند: ١)توجه عاطفی : شامل گوش دادن به مشکلات افراد و ابراز احساسات همدلی ، مراقبت ، فهم و قوت قلب دادن؛ ٢) یاری رسانی : یعنی حمایتی که به رفتار انطباقی می انجامد؛ ٣) اطلاعات: ارائة راهنمایی و توصیه جهت افزایش توانایی مقابله افراد؛ ٤) ارزیابی : ارائة پسخوراند از سوی دیگران در زمینة کیفیت عملکرد منجر به تصحیح عملکرد؛ و ٥) جامعه پذیری: دریافت حمایت اجتماعی معمولا به واسطة جامعه پذیری به وجود می آید، اثرات سودمندی به دنبال می آورد.
در تحقیق حاضر میزان دریافت حمایت های اجتماعی به عنوان یکی از ملاکهای رضایت در نظر گرفته شده است و هر چه میزان دریافت شخصی از میزان حمایتی که از سوی دیگران دریافت می دارد بالاتر باشد به همان نسبت رضایت و ________________________ 1 Wichroski 2 Hatfield 3 Myers & Diener 4 Maltaby 5 Adler & Fagle سلامت روانی بالاتری دارد.
از سوی دیگر، بیشتر پژوهش های انجام شده در داخل کشور نشان دهندة آن بوده است که آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی تأثیر مثبت داشته است (آقا محمدیان، ١٣٨٣؛ آتش پور، ١٣٨٣؛ احمدی، ١٣٨٣؛ امانی ، ١٣٨٣؛ بهرامی ، ١٣٨٣ و حسن بیگلو، ١٣٧٤)."