Abstract:
در دنیای رقابتی امروز، شرکت هایی در عرصه رقابت باقی می مانند که هزینه کمتری را برای یافتن مشتریان جدید پرداخت کنند. یکی از راه های اصلی برای این کار، حفظ مشتریان فعلی و جلوگیری از تغییر نظر مشتری است. زمانی که مشتریان وفادار باشند، شرکت هزینه کمتری را برای حفظ و توسعه بازار خود
خواهد داد. این امر زمانی ممکن می شود که شرکت بتواند مشتریان خود را راضی تر از سایر رقبا نگه دارد.
بنابراین هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رضایت و وفاداری در رابطه بین خریدار و
تامین کننده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی علی است و جز تحقیقات
میدانی به حساب می آید. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شرکت دیار خودرو گلپایگان می باشد که به
صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است
حاصل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از که میزان آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 0/928
مدلیابی معادلات ساختاری بهره برده شده که نتایج نهایی حاکی از آن است که تاثیر تعهد، کیفیت ادراک
شده محصول و ارتباطات بر رضایت مورد تایید می باشد. هم چنین رضایت نیز تاثیر مثبتی بر وفاداری دارد.
ولیکن تاثیر اعتماد، انتظارات قبل از خرید و ارزش ادراک شده محصول بر رضایت مورد تایید قرار
نگرفت.
Machine summary:
"جدول ١ : ترکیب سوالات بر اساس متغیر های تحقیق متغیرها منبع سوالات تعداد سوال شماره سوالات اعتماد هااو و انگا٢٠١٢ ٣ ١-٣ ارتباطات هااو و انگا٢٠١٢ ٤ ٤-٧ رضایت مشتری هااو و انگا٢٠١٢ ٥ ٨-١٢ تعهد نجفی، ١٣٩١ ٣ ١٣-١٥ وفاداری مشتری هااو و انگا٢٠١٢ ٣ ١٦-١٨ کیفیت ادراک شده آ کر١ ١٩٩١ و١٩٩٦ ٥ ١٩-٢٣ انتظارات آ کر ١٩٩١ و١٩٩٦ ٦ ٢٤-٢٩ ارزش ادراک شده آ کر ١٩٩١ و١٩٩٦ ٤ ٣٠-٣٣ 1-Aaker روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است .
پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد با توجه به این که میزان آمار تی این فرضیه در بازه بین مثبت و منفی ١/٩٦ قرار نمی گیرد (٢/٧٣= t)، بنابراین این فرضیه مورد تایید قرار گرفته و می توان چنین گفت که هر چه محصولات با کیفیت تری عرضه شود و برداشت مشتری از کیفیت محصولات بالاتر باشد، رضایت خریدار نیز افزایش می یابد.
پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد با توجه به این که میزان آمار تی این فرضیه در بازه بین مثبت و منفی ١/٩٦ قرار نمی گیرد (١٠/٨١= t)، بنابراین این فرضیه مورد تایید قرار گرفته و می توان چنین گفت که هر چقدر شرکت بتواند رضایت مشتریان را افزایش دهد، به همان نسبت نیز مشتریان وفادارتری خواهد داشت ."