Abstract:
تبلیغات تجاری را باید عنصری اساسی در سرنوشت کشورها دانست که هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین المللی ایفای نقش می کند. گاه تبلیغات خلاف واقع هستند و اوصافی را در بر می گیرند که در کالا یا خدمات ارائه شده وجود ندارد. اینگونه تبلیغات از ابعاد متفاوت قابل بررسی هستند. از این ابعاد، آثار حقوقی و اخلاقی اینگونه تبلیغات بر حقوق اشخاص، جامعه و مخاطبین است. چنانچه تبلیغی حاوی مطالب خلاف واقع باشد، علاوه بر این که در رابطه قراردادی بعنوان تخلف از قرارداد و در حوزه مسوولیت مدنی قابل طرح می باشد، آثار آن در حوزه اخلاق نیز قابل طرح است. سوال اصلی این تحقیق این است که تبلیغات بازرگانی خلاف واقع از جهت حقوقی چه مسئولیتی برای اشخاص به دنبال دارد و چه اثری بر قرارداد بین طرفین خواهد گذاشت و از نظر اخلاقی چه آثار سوئی بر مخاطبان و جامعه خواهد داشت؟
Machine summary:
در هریـک از تعاریف ارائه شده بر کلمات خاصی تأکید میشود مانند غیرشخصی بودن ارتباط ایجاد شده از طریق تبلیغات یا عام بودن مخاطبان تبلیغ که شامل گروهی از افراد هستند، وجود سفارش دهنده مشخص برای تبلیغات و پرداخت هزینه در قبال تبلیغات انجام شده ؛ اما با عنایت به این نکته که ممکن است ارائه تعاریفی جامع و مانع از تبلیغات دشوار باشد، میتوان تعریف کلی واژه تبلیغات را با عبـارت زیـر بیان نمود: تبلیغات عبارت است از ارتباطی غیرشخصی و خطاب به گروه های منتخب مردم از سوی فرد یا افراد ذینفع معینی به صورت حرفه ای کـه بـا اسـتفاده از وسـایل و شـیوه هـای گونـاگون و پرداخت هزینه ایجاد میشود تا مخاطبان تبلیغ را به خریداری و مصـرف کـالای معـین یـا تهیـه و استفاده از خدمت مورد تبلیغ ترغیب نماید.
در ادامه بررسی قواعد مربوط به تبلیغات بازرگانی میتوان به مزیت ها و معایب ایـن قـوانین به شرح ذیل اشاره نمود: مزیت های قواعد حقوقی - یکی از نقاط قوت قواعد تدوین شده در ماده ٥٠ قانون تجارت الکترونیک آمده است که تأمین کنندگان در تبلیغ کالا و خدمات خود نباید مرتکب فعل یا ترک فعلی شوند که سبب مشتبه شدن یا فریب مخاطب از حیث کمیت یا کیفیت شود که با قواعد حقوق کلاسیک هـم منطبـق اسـت ؛ زیرا عده زیادی از حقوقدانان و فقها سکوت فروشنده در برابر عیب کالا را تدلیس میشمارند.