Abstract:
از جلو ه های اعجاز قرآن کریم، ارائه ی آن توسط پیامبری بود که تا پیش از نبوت، هیچ گاه سابقه ی خواندن و نوشتن نداشت و مطالب قرآن را در هیچ مدرسه ای نیاموخته بود. محیط مکه نیز محیط علم و دانش نبود. با این وجود قرآن در آن دوران برای هدایت بشر در آن سرزمین ضلالت و گمراهی درخشید و چراغ راه هدایت انسا ن ها شد. بهائیان با تقلید از این جلو هی اعجاز قرآن کریم و ویژگی های خاص پیامبراکرم صلی الله علیه و اله کوشید ه اند تا باب و بهاءالله، دو مدعی پیامبری را نیز به وصف امیّت متّصف کنند. این درحالی است که مدارک متعدد تاریخی نشان می دهد هر دو مدعی پیش گفته، سابقه ی درس خواندن در مکاتب عادی بشری را داشته اند و هرگز در این ویژگی، شباهتی با حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و اله ندارند.
Machine summary:
"امیت، بهائیت، باب، بهاءالله، خواندن و نوشتن، درس ناخوانده بهائیان بر این عقیده هستند که باب و بهاءالله همانند پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم امی بوده اند.
» ( خطابات ج ۳، ص ۷( حال با توجه به این سخنان به این مسئله می پردازیم که آیا واقعا جناب باب و بهاءالله چیزی از علوم بشری نیاموخته اند یا این فقط یک ادعاست؟ معنای امی بودن ابن فارس ریشه شناس زبان عرب ، در کتاب« معجم مقاییس اللغه » یادآور می شود که «ام » در لغت یک معنی بیش ندارد و آن اصل و ریشه است و دیگر معانی آن، همگی به گونه ای به آن باز می گردند ؛ آن گاه از خلیل بن احمد فراهی نقل می کند که وی می گوید: « هرچیزی که اشیاء دور و برش به آن بپیوندد به آن «ام» می گویند » و آ ن گاه می افزاید: « امی » کسی است که به همان حالت و طبیعت که از مادر زاییده شده ، بماند .
» ( تنبیه النائمین، 162 ( جناب میرزا حسینعلی نوری چگونه می تواند دارای علم لدنی باشد و چگونه می تواند داعیه ی امی بودن داشته باشد در حالی که بر طبق مدارک عدیده ایشان در سن کودکی خواندن و نوشتن را آموخته و در سنین بزرگسالی نیز به محضر عرفا حاضر می شده است؟ نتیجه با عنایت به مطالب مطرح شده در این نوشتار، نتایج ذیل قابل توجه است: 1."