Abstract:
زمینه و هدف: : لازمه اطمینان از روند رشد سازمان ها، ارزیابی مداوم عملکرد آن ها است. دانشگاه علوم انتظامی امین نیز در مسیر پیشرفت خود از ارزیابی بی نیاز نیست. این پژوهش قصد دارد با استفاده از روش های علمی مبتنی بر مدل های ریاضی عملکرد دانشکده ها و گروه های علمی این دانشگاه را ارزیابی نماید.
روش: روش این پژوهش استفاده از مدل تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و تجزیه به مولفه های اصلی و تعیین وزن های مشترک است. برای تعیین متغیرهای مبنای ارزیابی، از نظر خبرگان دانشگاه علوم انتظامی امین شامل روسای دانشکده ها و گروه ها (41 نفر) توسط تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شده است. در پژوهش حاضر با توجه به مواجهه با یک متغیر نادقیق در ارزیابی گروه های علمی، از منطق فازی بهره برداری شده و این نوآوری اصلی این پژوهش است.
یافته ها و نتایج: نتایج ارزیابی و رتبه بندی دانشکده ها نشان داد که دانشکده «علوم و فنون اطلاعات و آگاهی» در رتبه نخست، مجتمع آموزشی «کوثر» و دانشکده «اداری و پشتیبانی» در رتبه دوم و مرکز آموزش «نصر» در رتبه آخر قرار دارند. در ارزیابی و رتبه بندی گروه های آموزشی نیز مشخص شد که گروه «مهندسی ترافیک» در رتبه نخست، سه گروه «انتظامی»، «فرماندهی و مدیریت» و «مرزبانی» در رتبه های دوم تا چهارم و گروه «هوایی» در جایگاه آخر قرار دارند.
Machine summary:
"(خدایاری و همکاران ، ١٣٨٨) تعیین بهره وری و رتبه بندی دانشکده و گروه های آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی BCC ١-بودجه ٢-هیئت علمی ٣- کارکنان ١-آموزش ٢-پژوهش ٣- خدمات تخصصی (حیدری نژاد و همکاران ، ١٣٨٧) ارزیابی کارایی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از DEA CCR-BCC ١-ارزش اعضای هیئت علمی و کارکنان ٢-بودجه ١-ارزش فارغ التحصیلان ٢-ارزش فعالیتهای پژوهش ٣-ارزش خدمات تخصصی (محبی و همکاران ، ١٣٨٧) اندازه گیری کارایی پژوهشی دانشکده های دانشگاه علوم انتظامی در سال ١٣٨٧ DEA ١-بودجه پژوهشی ٢-تعداد کارکنان پژوهش ٣-تعداد دانشجوی کارشناسی ارشد ٤-تعداد استاد ١-تعداد پایان نامه ها ٢-تعداد همایشها ٣-تعداد سخنرانی و میزگرد ها ٤-تعداد کارگاه ها ٥-تعداد طرح ها ٦-تعداد مقالات ترویجی، تخصصی و همایش ها ٧-تعداد مقالات ISI و پژوهشی ٨-تعداداختراعات و اکتشافات ٩-تعداد کتب ترجمه شده ١٠-تعداد کتب تألیف شده (قادیکلائی و میزانی، ١٣٨٧) طراحی نه طرح برای ارزیابی عملکرد گروه آموزشی مدیریت در دانشگاه های دولتی کشور BCC ١-تعداد دانشجویان ورودی درسه مقطع ٢-هیئت علمی تمام وقت ١-کمیت آموزشی ٢-کیفیت آموزشی ٣-فعالیت پژوهشی ٤-خدمات علمی روش در این پژوهش از روش (PCA) استفاده شده است ."