Abstract:
زمینه و هدف: اعتماد مردم به پلیس یکی از ضرورتهای موفقیت این نهاد برای تامین امنیت اجتماعی و عمومی است. عوامل متعددی بر اعتماد به پلیس تاثیر دارند که ازجمله مهمترین آنها اقدامات رسانه¬های ارتباط جمعی است. پژوهش حاضر شیوههای جلب مشارکت رسانهها برای اعتمادسازی نسبت به پلیس را بررسی میکند. روش: پژوهش حاضر از نظر شیوه اجرا کیفی و از نظر نوع، توصیفی- تبیینی است. جامعه¬آماری پژوهش¬ را مدیران و سردبیران و دبیر سرویسهای رسانههای ارتباطجمعی از جمله رسانههای شنیداری، دیداری- شنیداری، مکتوب و مجازی تشکیل دادهاند. نمونهگیری به شیوه گلوله برفی انجام و با 46 نفر اشباع نظری حاصل شد. جمعآوری دادهها نیز به شیوه مصاحبه حضوری نیمهساختیافته صورت گرفت. یافته¬ها و نتایج: پژوهش نشان داد نیروی انتظامی با اقداماتی از قبیل تعامل صحیح و مستمر با رسانهها، تشکیل کانونهای اندیشهورزی، اطلاع¬رسانی به موقع به رسانه¬ها، امکان دستیابی خبرنگاران به پرونده¬های مهیج، سخنگوی رسانه¬ای داشتن و داشتن خبرنگاران انتظامی در رسانه¬ها می¬تواند مشارکت رسانه¬ها را برای اعتمادسازی نسبت به پلیس جلب کند.
Machine summary:
"جدول ٣: نظرات پاسخگویان درباره شیوه های جلب مشارکت رسانه های ارتباط جمعی برای اعتمادسازی نسبت به پلیس ردیف مقولات فراوانی درصد ١ برگزاری نشست های توجیهی و آموزشی برای خبرنگاران 9/8 14 ٢ مشورت با رسانه ها در قالب هیئت اندیشه ورزی 15/5 22 ٣ اعتماد پلیس به رسانه ها و دادن اطلاعات به آنان 4/2 6 ٤ آموزش تعامل با رسانه برای مدیران و سخنگویان پلیس 2/8 4 فعال کردن دفاتر روابط عمومی نیروی انتظامی در تمامی سطوح واستفاده 9/9 14 5 از افراد خبره در این زمینه ٦ تولید آثار سینمایی پلیسی برای جلب اعتماد به پلیس 2/1 3 ٧ وجود سخنگوی رسانه ای در نیروی انتظامی 2/8 4 ٨ تغیر نگاه امنیتی پلیس به رسانه ها 4/2 6 ٩ فعال و حرفه ای کردن پایگاه اطلاع رسانی پلیس به عنوان مرجع خبری ٤ ٢/٨ ١٠ داشتن پیوست رسانه ای برای هر برنامه و عملیات 5/6 8 ١١ تسهیل روند پاسخگویی به رسانه ها و کاهش بوروکراسی موجود ٦ ٤/٢ ١٢ اطلاع رسانی به هنگام ، سریع و شفاف به رسانه ها 12/0 16 ١٣ اجازه همراهی خبرنگاران با پلیس در عملیات ها و حوادث 9/8 14 ١٤ توجه بیشتر به رسانه های دیداری و مجازی 7/0 10 ١٥ سایر 6/3 7 ١٦ جمع 100 138 جدول ٢ نظرات خبرگان رســانه ای را در مورد اینکه چگونه میتوان مشــارکت رســانه های ارتباط جمعی را برای اعتمادســازی نســبت به پلیس جلب کرد، با ذکر فراوانی که نشــانگر اهمیت هر نظر اسـت را نشـان میدهد."