Abstract:
موضوع اصلی موردتوجه در این مقاله،اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی است. اهمیت فراوان سبک زندگی در حیات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، و پیامدهای اساسی و مهم ناشی از آن موجب توجه و پرداختن اندیشمندان حوزههای مختلف به آن شده و بر همین اساس، علمای حوزههای مختلف از جمله جامعهشناسی، روانشناسی، مطالعات فرهنگی، انسانشناسی، پزشکی و دینپژوهان و .... هر یک به فراخور، بخشی از این پدیده را موردمطالعه قرار دادهاند. در دنیای مدرن در کنار شناسهها و تحولات آن نظیر گسترش و پیشرفت وسایل فناوری و ارتباطی ،اسلام باتربیت انسانها و با ارائه سبک زندگی خاص باعث رشد و شکوفایی و به کمال رسیدن بشر میگردد. در این نوشتار به مفهوم و اهداف تربیت در سبک زندگی اسلامی،تربیت الگویی و اجتماعی در سبک زندگی اجتماعی،اصل مسئولیتپذیری و جایگزینی ارزشهای الهی در سبک زندگی اسلامی همچنین نقش معنویت در تربیت تحصیلکردهها و نقش حکومتها در شکلگیری سبک زندگی خواهیم پرداخت.
Machine summary:
"( دیلمی و آذربایجانی، ١٣٩٤، ١٨) در نهایت باید گفت چگونه می توان وضعیت موجود نامطلوب را در سبک زنـدگی اسـلامی به موقعیت مطلوب ناموجود تغییر داد به عبارت روشن تر روش های تربیـت اخلاقـی یـا اخـلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی کدام است ؟ که در ذیل به مواردی از آن ها اشاره می گردد: ١) ایجاد محیط تربیتی مساعد یکی از عوامل مهم تکریم و تغییر انسان ، شرایط مختلف محیطـی اعـم از زمـان ، مکـان و محیط اجتماعی است .
( آل عمران ، آیۀ١٦٤و جمعه آیه ٢) اهداف تربیت اخلاقی در سبک زندگی اسلامی از دقت نظر و مقایسه دیدگاه اسلام با نظریات رایج در عرصه تربیت مـی تـوان دریافـت که نظام آموزشی اسلام یک نظام رئالیستی است ؛ چون به محیط طبیعی، علوم طبیعی و پرورش تعقل و استعداد آدمی توجه دارد و از طرفی با تاکیدی که بر اصل تربیتی گذر از ظاهر بـه بـاطن دارد در پس همه این واقعیت ها آدمی را به سوی حقیقـت هـای بنیـادی رهنمـون مـی سـازد.
(نهج البلاغه ، خطبه ٣، ص ٣٠) نقش معنویت در تربیت اخلاقی تحصیل کرده ها و تـاثیر آن در سـبک زنـدگی اسلامی آنچه که مسئولان ، پژوهشگران و برنامه ریزان حوزه آموزش عالی را وادارکرده تا موضـوع معنویت را در آموزش عالی مورد توجه قرار دهند به عوامل متعددی برمی گردد که برخی از آنهـا از این قرارند: اختلاط گسترده فرهنگ های مختلف که خود در پی گسترش پدیـده مهـاجرت رخ داده است ، تغییرات گسترده در نگرش ها و شیوه های زنـدگی دانشـجویان ، مشـاهده عمیـق تـر شدن فاصله بین نسل ها، عـدم کـارایی دانشـگاه هـا در پـرورش جنبـه هـای معنـوی و دینـی دانشجویان و حتی شدت گرفتن افت تحصیلی در میـان دانـش آمـوزان و دانشـجویان ."