Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بر رسی علل و عوامل موثر بر وندالیسم به مطالعه روی دانش
آموزان دبیرستانهای شیراز پرداخته است.لازم به ذکر است که وندالیسم 3 (خرابکاری)در
این تحقیق به عنوان یک رفتار بزهکارانه 4 مد نظر میباشد و عبارت است ازتخریب
امکانات وسائل عمومی از قبیل پاره کردن صندلی اتوبوسها، شکستن لامپهای معابر،
صدمه به اموال مدرسه و...است.تحقیق با روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه خود
گزارشی 5 انجام گرفته است.نتایج این پژوهش نشان میدهد:در تجزیه و تحلیل دو متغیره1-متغیره جنس، سن، محل زندگی، بعد خانوار وضعیت تحصیلی جوانان، تحصیلات مادر،
منزلت شغلی پدر، تعهدات و دلبستگی خانوادگی رابطه معنی داری با متغیر خرابکاری نشان
میدهد.2-در تجزیه و تحلیل چند متغیره با استفاده از رگرسیون مرحله به مرحله متغیره
جنس، پایبندی به قوانین، سطح تعهدات و دلبستگی مدرسهای، ساخت خانواده، احساس سر
خوردگی و تحقیر شدن رابطه معنی داری داشتند.
Machine summary:
"واژههای کلیدی:وندالیسم، رفتار بزهکارانه، عوامل اجتماعی-اقتصادی، خانوادگی، پیشگیری (1)سوسن سهامی-کار شناس ارشد جامعه شناسی، مدرس دانشگاه پیام نور (2)دکتر حبیب احمدی-دکتری جامعه شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز (3){L msiladnaV L} (4){L ycneuqnileD L} (5){L troper-fleS L} (به تصویر صفحه مراجعه شود) بزهکاری کودکان و نو جوانان همواره مورد توجه رشتههای علمی مختلف بوده است.
رفتار انحرافی به عنوان یک پدیده اجتماعی از اواخر قرن نوزدهم به بعد مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته است(شوماخر، 1990) 1 ، تبیینهای زیست شناختی با پیش فرض تاثیر عوامل زیست شناختی در ارتکاب به جرم توسط بروکا 2 ، لومبروز 3 و شلدون 4 انجام شده.
متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1){L sselkceR L} (2){L nalpaK L} در کلیه پژوهشهای مربوط به بزهکاری به طور عام خرابکاری به عنوان یک رفتار بزهکارانه مد نظر میباشد و به همین جهت این نوع مطالعات از اهمیت ویژهای بر خور دار است.
پژوهش حاضر با تدوین فرضیههای زیر به بر رسی آن در جامعه مورد نظر میپردازد: 1-بین میزان خرابکاری و سن نو جوانان رابطه معنی داری وجود دارد.
بر اساس دادههای جدول بین این دو متغیر با سطح اطمینان 99% رابطه معنی داری وجود دارد و جوانانی که پدرانشان از منزلت شغلی پایین و متوسط بر خور دارند بیش از دیگران در گیر رفتارهای خرابکارانه میباشند.
بحث و نتیجه گیری به طور کلی در تحقیق حاضر، متغیرهای سطح تعلق، تعهد و دلبستگیهای خانوادگی- مدرسهای با رفتار خرابکارانه رابطه منفی داشته است که این رابطه در سطح بیش از 99% اطمینان معنی دار میباشد."