Abstract:
مقاله حاضر با رویکردی ساختارگرایانه و از خلال مطالعه ای توصیفی - تحلیلی، با مرور ادبیات و منابع گوناگون درباره وحدت اسلامی و تشریح تبار و شجره فقهی مهمترین عالمان وحدت گرا و تقریبی امامیه، چهار دسته ادبیات تاریخی (طرح نادرشاه؛ طرح اتحادیه اسلام؛ طرح فقه مقارن و طرح متون مشترک) را مورد بررسی قرار می دهد و موفقیت ایده تقریب مذاهب اسلامی را درگرو باهم دیدن همگی تجربیات و پیوند آنان در کنار یکدیگر می داند؛ به نحوی که محور عقیدتی آن بر پایه اصول مشترک و محور عملیاتی آن در میان فقهای فریقین با همراهی سیاستمداران و مصلحان اجتماعی باشد. ازاین رو هیچ یک از ادبیات و منابع تقریبی را نباید جدای از هم دید. پرسش ها ی مورد توجه مقاله حاضر عبارت اند از: ( 1) چند دسته ادبیات و منابع در خصوص اندیشه وحدت اسلامی موجود است؟( 2) شجره آموزشی اندیشه تقریب فقهی در میان علمای امامیه در چه مکاتبی است؟
Machine summary:
"تاریخ و تبار اندیشه وحدت اسلامی میان فریقین در میان علمای معاصر امامیه 1 کامیار صداقت ثمرحسینی مقاله حاضر با رویکردی ساختارگرایانه و از خلال مطالعه ای توصیفی -تحلیلی ، با مـرور ادبیـات و منـابع گونـاگون دربـاره وحـدت اسـلامی و تشـریح تبـار و شـجره فقهـی مهمتـرین عالمـان وحدتگرا و تقریبی امامیه ، چهار دسته ادبیات تاریخی (طرح نادرشاه ؛ طرح اتحادیه اسـلام ؛ طـرح فقـه مقارن و طرح متون مشترک ) را مورد بررسی قرار می دهد و موفقیت ایـده تقریـب مـذاهب اسـلامی را درگرو باهم دیدن همگی تجربیات و پیوند آنان در کنار یکدیگر می داند؛ به نحویکـه محـور عقیـدتی آن بر پایه اصول مشترک و محور عملیاتی آن در میان فقهای فریقین با همراهی سیاستمداران و مصلحان اجتماعی باشد.
تبار علمی شاگردان آیت الله سیدابوالقاسم خویی مکتب آخوند خراسانی آخوند خراسانی ١ و شاگردانش همچون آیـات سیدمصـطفی کاشـانی ،٢ محمدحسـین کاشـف الغطاء، محمدحسین قمشه ای ،٣ سیدصدرالدین صدر،٤ میرزا مهدی خراسانی ٥ و شـماری دیگـر ١ کامل سلمان الجبوری (١٤٣٦ق )، المواقف المشترکه لعلماء العراق و ایران ضـد الغـزو الأجنبـی للـبلاد الإسـلامیه ١٩٠٥ – ١٩٢٠ م دراسه تأریخیه وثاقفیه ، ج٢،قم : مجمع الذخائر الإسلامیه بالتعاون مع مؤسسه آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث ، صص ٤-٥؛ محمدحسن رجبی (١٣٧٨)، رسایل و فتاوای جهادی شامل رساله هـا و فتواهـای علمـای اسـلامی در جهـاد بـا قدرتهای استعماری، تهران : سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چ١، صص ٢٤٣ – ٢٤٤."