Abstract:
زمینه: مسئولیت پذیری از ویژگی های اصیل انسانی است که رشد و تکامل فـرد و جامعـه انسـانی و همچنـینحفاظت از طبیعت در گرو آن است. بدین صورت که از طریق مسئولیت پذیری رابطه انسان با خود، همنوعـان وطبیعت متعادل می گردد. هدف از انجام این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس مسئولیت پذیری در شهروندان تهـران می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل شهروندان منطقه 14 تهران بود. از این تعداد 240 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس انتخـاب شـدند و پـس از توزیـع پرسشنامه، از روایـی محتـوایی، روایـی عـاملی اکتشـافی و تاییـدی اسـتفاده گردیـد. نتـایج تحلیـل اکتشـافی،مسئولیت پذیری را در پنج مولفه احساس ارزشمندی، خودکنترلی، واقع گرایـی، احسـاس تعهـد و خودکارآمـدی نامگذاری کرد. همچنین در تحلیل تاییدی میزان شاخص های برازش به نسبت مطلوب بود. برای محاسبه پایایی مقیاس مسئولیت پذیری از روش آلفای کرونباخ استفاده شد کـه 91/ 0، بـرای عامـل اول61/ 0، عامـل دوم 67/ 0، عامل سوم52/ 0، عامل چهارم82/ 0 و عامل پـنجم 75/ 0 بـرآورد شـد. بـر ایـن اسـاس، مقیـاس محقـق سـاخته مسئولیت پذیری از پایایی بالایی برخوردار است.
The present study was conducted with the aim of establishing a scale for attitudes toward education and job creation among students. The first questions of the questionnaire were evaluated based on the three components of theoretical attitudes and the theory of occupational adaptation of the person with the environment. The contents of the items were reviewed by the experts. The approved item was selected. The population consisted of students from Zanjan University who were selected through a step-by-step sampling method. The factor analysis revealed that 58 percent of the variance of the scores was determined by the scale. Then, ProMax rotation was used to extract the components, and 4 items Eliminate and remove b Barsvm Tkrarvdrnhayt of three factors, namely interest in education, career planning and job identification was Christening. Cronbach's alpha