Abstract:
روایت کردن تجربیات، ابزار مناسبی به منظور سهیم کردن آن ها با دیگران به عنوان یک نتیجه یا فرایند بوده و پژوهش روایتی، یک راهبرد پژوهشی است که براساس آن، پژوهشگر زندگی افراد را مطالعه می کند. مقاله حاضر به معرفی و نقد و ارزیابی کتاب روایت در پژوهش های علوم اجتماعی: معرفی روش های کیفی می پردازد. کتاب، ساختار منطقی و منظمی دارد که از تاریخچه شروع شده و به کاربردها منتهی می شود. حوزه موردمطالعه این کتاب، گستردگی زیادی داشته و امکان بسط بیشتر از حجم این کتاب دارد اما از آن جا که نویسنده، تجربیات مفیدی در این خصوص داشته تلاش کرده تا حد ممکن کار جامعی ارائه دهد. منابع و مآخذ اصل کتاب در جایی ذکر نشده و تنها به ارجاع درون متن بسنده شده است. نداشتن نمایه موضوعی، دسترسی آسان به محتوای کتاب را قدری مشکل می سازد. مخاطب این کتاب می تواند استادان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه های مختلف علوم اجتماعی (که موضوع پژوهش آن ها افراد و شرح حال هاست) ازجمله جامعه شناسی، ارتباطات، روان شناسی، مدیریت، اقتصاد و علم اطلاعات و دانش شناسی باشند.
Information literacy is a term that has been used by librarians and other
groups. It should be noted that the word “literacy” is more general than
information literacy; and literacy has various types. Among them, in
this book, three types of literacy including information literacy, scientific
literacy and academic literacy got more attention. Information literacy
has its own self-winding path through history and there are speculations
about it in future. The book, which is under current criticism, by
respecting the historical context of information literacy efforts, presents
the future of information literacy in the light of changes in technology,
specially its relationship with research and also, build a stronger link
between information literacy and research area.
Machine summary:
"مصاحبۀ روایی روش معمـول در گـردآوری داده هـای لازم بـرای تحلیـل روایـت ، «مصاحبـه » اسـت و بیشـتر نـوع خاصـی از آن کـه بـه Narrative Interview مشـهور اسـت کاربـرد دارد که در ترجمـۀ فارسـی آن معمـولا از اصطلاحاتـی چـون مصاحبـۀ روایی (فلیـک ، ١٣٨٧) یا مصاحبـۀ روایتـی (حریـری ، ١٣٨٥) اسـتفاده می شـود.
فصـل اول ، کاربردهـای مختلـف روایـت و تحلیـل آن در مطالعـات علـوم اجتماعـی و محتـوای کتـاب را نیـز معرفـی می کنـد؛ فصـل دوم ، بـه شـیوه های داسـتان در زمینه هـای مختلـف می پـردازد؛ فصل سـوم ، در رابطه بـا مجموعه داسـتان ها و امـکان برانگیختـن نقـل داسـتان اسـت ؛ فصـل چهـارم ، بر رویکـرد مصاحبه متمرکـز اسـت ؛ فصـل پنجـم ، چارچوبـی کلـی بـرای تفسـیر متـون ارائه می دهـد؛ فصل ششـم ، شـیوه های سـاختارگرایانه تحلیـل متـن را بـه تصویـر می کشـد؛ فصـل هفتـم ، شـیوه های پساسـاختارگرایی و شالوده شـکنی در خوانـدن متـن را معرفـی می کنـد؛ در فصـل هشـتم ، نمونه هایـی از متـون علمـی را می خوانیـم ؛ فصـل نهـم ، در رابطـه بـا ٣١٠٥٠٩ موضوعـات مهـم در نـگارش متـون علمـی بحـث می شـود و فصـل پایانـی نیـز نتایـج و پیامدهـای روایت سـازی در علـوم اجتماعـی را بـه بحـث می گـذارد.
بـر ایـن اسـاس ، مطالعۀ ایـن کتاب بـه اسـتادان ، دانشـجویان و پژوهش گـران حوزه های مختلـف علـوم اجتماعـی (کـه موضـوع پژوهـش آن هـا افـراد و شـرح حال هاسـت ) از جملـه جامعه شناسـی ، ارتباطـات ، روان شناسـی ، مدیریـت ، اقتصـاد و علـم اطلاعـات و دانش شناسـی توصیـه می شـود."