Abstract:
کتاب تاریخ انگلستان می کوشد چشم اندازی فراگیر از آغاز و انجام تاریخ این سرزمین ارائه دهد؛ تلاشی
که به نظر می رسد به دلیل رویه نگارشی و شیوه تدوین کتاب، از به ثمررساندن اهداف خود ناتوان
بوده است. در این بررسی مختصر، تلاش شده پاره ای از رویدادهای مهم تاریخ این سرزمین که در این
کتاب به آ ن ها پرداخته شد ه است، از منظر مفاهیمی اساسی نزد علم تاریخ که عبارتند از: ساختارمندی،
الگومندی، پیوستگاری و فرجام شناسی، مورد ارزیابی قرار گیرد، تا کامیابی یا ناکامی های شولتز در
پدیدآوردن این اثر مشخص شود.
Machine summary:
"لذا شایسته است به منظور انتقال و گسترش آگاهی از تمدن مغرب زمین ، به ویژه انگلستان به مردم ایران عزیزمان ، تلاش هایی جدی صورت پذیرد، و چه تلاشی معتبرتر و ارجح تر از ترجمۀ آثار تاریخی مربوط به جوامع اروپایی آن هم به قلم (رجوع شود به تصویر صفحه) مورخان غربی ؟ در این بررسی تلاش شده است که از منظر مفاهیم اساسی در علم تاریخ ، بخشی از مطالب کتاب یادشده را تبیین نماییم ، مفاهیمی چون : ساختارمندی ، الگومندی ، پیوستگاری ، و فرجام شناسی .
این ضعف باعث می شود گمان کنیم مورخ این سؤال مهم را از خود نپرسیده است که : «چه چیزی است که در جریان دگرگونی تاریخی تداوم می یابد؟» زیرا در صورت درنظرداشتن این پرسش ، نویسنده قبل از این که در فصل شانزدهم برای توضیح انگلستان قرن هجدهم ، به بررسی بلافصل مفهوم تحصیلات بپردازد، از منظر مفهومی در سیلان و جاری در تمدن انگلستان به این مبحث نگاه می کرد و آن گروه از عناصر نهفته در این مفهوم را که در گذر زمان و دگرگونی ها باثبات مانده اند و آن دسته از عناصری را که دچار تغییر و تحول شده اند، برای مخاطب روشن می ساخت ."