Abstract:
آیا می توان تمایزی میان امور طبیعی و مصنوعات قائل شد؟ و یا فارغ از دوگانة مصنوع طبیعی باید به جهان هستی نگریست؟ پاسخ به این سؤالات، جایگاه فلیسوف تکنولوژی رادر مواجهه با مصنوع تکنیکی مشخص می کند و مسائل چال شبرانگیزی را با خود به همراهمی آورد. در این مقاله تلاش م یشود تا به این سؤال ها از منظرهای مختلف پاسخ دادهشود.ابتدا، دیدگاه فلاسفة معاصر در رابطه با تمایز میان امر مصنوع و طبیعی ارائهمی شودکه تا حدی به نظر می آید مرز میان این دوجهان از نظر این فلاسفه لغزان است واین » نمی توان با قطعیت امور را در ذیل این دو دسته قرار داد؛ اکثر این فلاسفه در ذیلقرار م یگیرند. در بخش دوم این مقاله، با بررسی امر طبیعی و مصنوع در سنت « همانیحکمت اسلامی تا حدی سعی در ترسیم مرزی قطعی میان این دو جهان داریم. در اینجهت تمایز میان امور طبیعی و مصنوعات استفاده م یشود « صورت نوعیه » سنت از مفهومهستند. در پایان نیز به نقد « دوگانه انگاری » و م یتوان گفت فلاسفة اسلامی قائل به تمایز وبرخی دیدگاه های مذکور خواهیم پرداخت
Machine summary:
شی ء طبیعی و مصنوعات تکنولوژیک : از دوگانه انگاری تا این همانی (بررسی و نقد چند دیدگاه ) * هاله عسگری نیا سعیده بابایی **، مسلم صلحی راد *** محمد نمازی ****، سید حسن حسینی ***** چکیده آیا می توان تمایزی میان امور طبیعی و مصنوعات قائل شد؟ و یا فارغ از دوگانة مصنوع ــ طبیعی باید به جهان هستی نگریست ؟ پاسخ به این سؤالات ، جایگاه فلیسوف تکنولوژی را در مواجهه با مصنوع تکنیکی مشخص می کند و مسائل چالش برانگیزی را با خود به همراه می آورد.
آیا تفـاوت میـان امـر طبیعـی و مصنوع تکنولوژیک اساسا ذاتی است یا تفاوتی فاقد معناست ؟ آیا تقسیم بندی قـاطعی بـین امر طبیعی و امر مصنوع در کار است ؟ یا مرز این دو جهان متفـاوت در حـال محـو شـدن است ؟آیا می توان نگاهی بی طرف به کل هستی داشت و فراتر از دوگانـة طبیعـت -مصـنوع حرکت کرد؟بررسی تمایز میان امر طبیعی و امر مصـنوع مـی توانـد راهگشـای بسـیاری از مسائل مربوط به فلسفة تکنولوژی و اخلاق تکنولوژی باشد؛ لذا، مسئلة مرزبندی ، موضـوع اساسی و قابل توجهی است .
فینبرگ در مورد پدیده هایی همچون لانة زنبور نیز معتقد است که این پدیده ها مانند مصنوعات انسانی ، مصنوع محسوب می شوند، زیرا یک شی ء ساخته شده هسـتند؛ امـا درخت حاصل از رشد یک دانه ، توسط ایـن دانـه «سـاخته » نشـده اسـت .