Abstract:
اهمیت نام تجاری و تاثیر آن در فروش محصولات و خدمات به طور فزاینده ای در حال گسترش است و آگاهی از شخصیت نام تجاری و ابعاد آن برای همه موسسات حائز اهمیت است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش و چگونگی جمع آوری داده های مورد نیاز از نوع توصیفی و روش جمع آوری داده ها به صورت توامان کتابخانه ای و میدانی با ابزار پرسشنامه می باشد. در این تحقیق روابط میان اعتبار نام تجاری به عنوان متغیر مستقل با کیفیت ادراک شده، خطر ادراک شده، هزینه های اطلاعات ذخیره شده و ارزش ادراک شده برای پول به عنوان متغیرهای میانجی بررسی گردیده و همچنین رابطه ی میان کیفیت ادراک شده برای پول بر تمایل به خرید به عنوان متغیر وابسته مورد آزمون قرار گرفته است. با استفاده از پرسشنامه نظرات 410 نفر از مشتریان بانک تجارت در شهر قزوین جمع آوری گردید. جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعتبار نام تجاری بر کیفیت ادراک شده، خطر ادراک شده، هزینه های اطلاعات ذخیره شده و ارزش ادراک شده برای پول تاثیر مستقیم داشته است. کیفیت خطر ادراک شده بر هزینه های اطلاعات ذخیره شده تاثیر داشته است. هزینه های اطلاعات ذخیره شده د ارزش ادراک شده برای پول بر تمایل به خرید تاثیر داشته است، در حالی که کیفیت ادراک شده و خطر ادراک شده بر تمایل به خرید تاثیری نداشت.
Machine summary:
در اين تحقيق روابط ميان اعتبار نام تجاري به عنوان متغير مستقل با کيفيت ادراک شده ، خطر ادراک شده ، هزينه هاي اطلاعات ذخيره شده و ارزش ادراک شده براي پول به عنوان متغيرهاي ميانجي بررسي گرديده و همچنين رابطه ي ميان کيفيت ادراک شده براي پول بر تمايل به خريد به عنوان متغير وابسته مورد آزمون قرار گرفته است .
نتايج تحقيق حاکي از آن است که اعتبار نام تجاري بر کيفيت ادراک شده ، خطر ادراک شده ، هزينه هاي اطلاعات ذخيره شده و ارزش ادراک شده براي پول تاثير مستقيم داشته است .
حيدرزاده و غفاري در تحقيقي با عنوان بررسي تأثير اعتبار برند بر وفاداري مشتريان در صنعت بانکداري ايران در سال ١٣٩٠ اين مسئله را بيان کردند که جابجايي مشتري يک موضوع حائز اهميت در بخش خدمات رابطه اي مي باشد که در آن مدل هاي دادوستد براي سودآوري به روابط بلند مدت با مشتريان بستگي دارد.
در اين تحقيق ضمن مطالعه تحقيقات گذشته و گردآوري اطلاعات از منابع معتبر، ارتباط تاکتيک هاي بازاريابي رابطه اي کيفيت خدمات ، ادراک قيمت ،ذهنيت برند و ارزش پيشنهادي را بر روي کيفيت ارتباط ) اعتماد و رضايت مشتريان )،که به نوبه خود به افزايش وفاداري مشتريان منجر خواهد شد،را بين مشتريان اپراتور تلفن همراه ايرانسل بررسي کرده است .
نتايج نشان داد که اعتبار نام تجاري بر تمايل به خريد با افزايش کيفيت ادراک شده ، ارزش درک شده براي پول و هزينه هاي اطلاعاتي ذخيره شده و با کاهش ريسک ادراک شده در مورد طبقه بندي هاي خدمات مختلف تأثير زيادي دارد.