Abstract:
یکی از انواع مشکلات رفتاری که نوجوانان را تهدید می کند، گرایش به رفتارهای پرخطر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ازخودبیگانگی تحصیلی و احساس تنهایی در پیش بینی گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر انجام گرفت. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر و دختر دوره ی متوسطه مدارس دولتی شهرستان پارس آباد که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دادند. از این جامعه نمونه ای به حجم 120 نفر انتخاب شدند و به پرسش نامه های رفتارهای خطرپذیری محمدی زاده و همکاران (1388)، ازخودبیگانگی تحصیلی جانسون (2005) و احساس تنهایی دیتوماسو و همکاران (2004) پاسخ دادند. داده ها نیز توسط شاخص های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون (گام به گام) تحلیل شدند. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که رفتار پرخطر با از خودبیگانگی و مولفه های آن و احساس تنهایی و مولفه های تنهایی اجتماعی، تنهایی رمانتیک و تنهایی خانوادگی ارتباط مثبت و معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 45 درصد از کل واریانس رفتارهای پرخطر به وسیله ازخودبیگانگی تحصیلی و 28 درصد به وسیله احساس تنهایی تبیین می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ازخودبیگانگی تحصیلی و احساس تنهایی توانایی پیش بینی گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر را به صورت معنی داری دارند.
Machine summary:
"نتایج این پژوهش نشان میدهد که ازخودبیگانگی تحصیلی و احساس تنهایی توانایی پیش بینی گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر را به صورت معنیداری دارند.
Ndugwa, Kabiru, Cleland, Beguy 5.
جدول ٢: نتایج تحلیل رگرسیون رفتارهای پرخطر بر اساس مؤلفه های ازخودبیگانگی تحصیلی خطای گام متغیرهای پیش بین B R R2 استانداردبرآورد گام اول تنهایی اجتماعی *١/٥٢ ٠/٣٥٥ ٠/٣٥٥ ٠/١٣ ٨/٨٨ تنهایی اجتماعی *٢/١٢ ٠/٤٩٣ گام دوم تنهایی خانوادگی *٢/٨٣ ٠/٤٢٠ ٠/٥٣٢ ٠/٢٨ ٨/٠٨ نتایج نشــان داد در گام اول متغیر تنهایی اجتماعی وارد معادله رگرســیون شــده اســت به طوری کـه ١٣درصـــد از واریـانس رفتارهای پرخطر را تبیین میکند (٠٣٥٥=R) گام دوم با واردشـــدن متغیر تنهایی اجتماعی و تنهایی خانوادگی ضـــریب تعیین پانزده درصـــدافزایش یـافتـه اســـت (٠٥٣٢=R) متغیر تنهـایی رمـانتیـک نقش معنـاداری در گرایش بـه رفتارهای پرخطر نداشته و بنابراین وارد معادله نشده است .
این یافته ها با نتایج پژوهش های شــاهینی و همکاران (٢٠١٢)، آشــر و همکاران (٢٠٠٣)، روتنبرگ و همکاران (٢٠٠٤)،کـارنیـک (٢٠٠٥)، نــاشـــیون (٢٠٠٧)، ســـیگرین و همکــاران (٢٠١١)، فیوری و همکـاران (٢٠١٣)، چن و همکاران (٢٠١٤)، نیکمنش و همکاران (٢٠١٥) و ایوان ســـانتینی و همکاران (٢٠١٦) مبنی بر وجود رابطه مثبت و معناداری بین احســاس تنهایی و مشــکل در تنظیم احسـاســات با ســوءمصــرف مواد (گرایش به رفتار پرخطر) همســو اســت .
Michela, Peplau & Weeks تحصـیلی و احسـاس تنهایی میتواند یک عامل خطرساز برای گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان در نظر گرفته شـــود.
Student Alienation, Academic Achievement, and WebCT Use. Journal of Educational Technology & Society, 8(2), 179- 189."