Abstract:
دستباف های اصیل جامعه ایرانی مشخص کننده هویت و فرهنگ غنی کشورمان هستند. بافندگان روستایی به واسطه نقوش اصیل و بدیع، عشق و ایمان را در تاروپود دستباف های خود به اسارت گرفته اند. قالی بیدگنه به عنوان جلوه ای از فرهنگ و هنر غنی این مرز و بوم، سال هاست که مورد بی مهری قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده شده است. علیرغم وجود سابقه بسیار دیرین قالی بافی در این روستا، تاکنون تحقیق و پژوهش جامعه در زمینه شناسایی و معرفی دستبافت های این منطقه صورت نگرفته لذا به منظور احیا و جان بخشی دوباره به این هنر ضروری است با نگاهی دقیق تر به عناصر موثر در شکل پذیری آن، ظرفیت های بالقوه موجود را غنا بخشیده و با بررسی عوامل آسیب رسان در جهت رشد و اعتلای آن کوشید. در گام نخست، مطالعات کتابخانه ای و جستجو در پایگاه های اینترنتی نشان داد که تاکنون در این خصوص بجز چند پژوهش جانبی، تحقیق دیگری انجام نگرفته است. در گام بعدی با مطالعات میدانی و نمونه گیری از فرش های بومی منطقه و آسیب شناسی آنها، راهکارها و روش هایی جهت ارتقا و بازآفرینی قالی این منطقه ارایه گردید.
The hand-woven products indicate the identity and rich culture of our country، Iran. The weavers of “Bidgeneh village” have knitted faith and love in the warp and weft of their carpets. The Bidgeneh carpet، as one of the manifestations of high culture and art of Iran has been forgotten for many years. In spite of the long history of carpet-knitting in this village، there has been little research on the matter. In this paper، we have tried to revive this art by looking closer at the effective elements which involve in its formation. Initially we have shown that except a few disperse studies on the subject، yet there has not been done a full research on these carpets. Then we have studied pieces of the indigenous carpets and have carried out pathological studies for them. Finally، some methods have been recommended for upgrading and reviving the carpets of this region.