Abstract:
هدف از این تحقیق «بررسی تأثیر مشارکت دانشآموزان کلاس ششم در شیوه آموزشی «حلقههای کندوکاو» بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانهای (انیمیشن) در شهر تهران سال تحصیلی 94-93» میباشد. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران میباشد که از این میان نمونهای شامل 48 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب گردید و به همان شیوه تصادفی نیز در دو دسته آزمایش و گواه قرار گرفتند. یافتهها با اطمینان 99% نشان داد که مشارکت دانشآموزان در حلقههای کندوکاو بر مهارت تفکر انتقادی دانشآموزان تأثیر میگذارد. این تأثیر بر مهارت استدلال استقرائی، استدلال قیاسی، تحلیل مشاهدهای پیامهای رسانهای، قدرت اعتمادپذیری و قدرت فرضیهسازی دانشآموزان نیز معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از روشهای آموزشی همچون «حلقههای کندوکاو» که سبب رشد تفکر انتقادی میشوند میتوان سواد رسانهای دانشآموزان را بهبود بخشید.
Machine summary:
کودکان با مجهز شدن به مهارتهای تفکر انتقادی ، این توانایی را کسب مـی کننـد کـه در غیاب والدین و مربیان و مستقل از آنان به تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و برنامه های رسانه بپردازند و با نتیجه گیری های مستدل و صحیح درباره استفاده از برنامـه هـای خـاص ، تصمیم گیری کنند ( قیاسی ، ١٣٩٠: ٥٦-٨١).
براساس بیانیه انجمن ملی آموزش سواد رسـانه ای ، امـروز هـدف از آموزش این سواد کمک به دانش آموزان برای رشد عادات کندوکاو و مهارت هـای ابـراز آن چیزهایی است که آنها برای تبدیل شدن به یک متفکر نقاد، ارتباط گر ماهر، و شهروند فعال بــــدان نیازدارنــــد ( ,National Association for Media Literacy Education .
کمبود مهارت تفکر نقاد، به عنوان مؤلفه اصلی سـواد رسانه ای سبب پذیرش بی قید و شرط پیامهای رسانه ای و در نتیجه بروز آسیب های فردی و اجتماعی می شود، لذا باید مخاطبین امروز رسانه ها را از حیث مهارت تفکر انتقادی بررسی نمود باید دید که آیا هرآنچه رسانه مطرح می کند بدون چون و چرا دریافـت مـی کننـد یـا مطالب را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند؟ این پژوهش در پی آن است که تعیین کند که مشارکت در حلقه های کندوکاو فلسفی و گفت وشنود پیرامون پیامهای دریافتی از طریق انیمیشن ، در پرورش دیدگاه انتقادی دانـش - آموزان و در نتیجه ارتقای سواد رسانه ای آنان می تواند تأثیرگذار باشد.
٥. هدف پژوهش هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر مشارکت در حلقه های کندوکاو فلسفی برمهارت تفکر انتقادی در سواد رسانه ای (انیمیشن ) دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی شهر تهران است .