Abstract:
تبلیغ دینی از طریق رسانه ها در دو حوزه درونی و بیرونی همواره مورد توجه فرقه های مسیحی بوده است.در چند دهه اخیر و هم زمان با پدیدار شدن ارتباطات رسانه ای نوین مانند ماهواره و اینترنت مسیحیت باچالشی جدید در تبلیغ پیامهای دینی روبرو شد. تحولی اساسی به شکل رسانه ای شدن دین و فاصله گرفتن از نمادها و مفاهیم مسیحیت سنتی در ساحتی که رسانه ها برایش به ارمغان اوردند موجب شد برخی فرقه های مسیحی ماننداوانجلیستها در ارزیابی شرایط جدید خود و پیش بینی فرصتها و تهدیدهایی که وجودداشت شکل جدیدی از مراسم دینی و تبلیغی را ارئه کردندکه با استقبال مخاطبانشان مواجه شد. در این تحقیق انواع برنامه های تبلیغی مسیحی از نظر ساختار و شکل ارائه پیام با تحلیل محتوای نمونه برنامه های پخش شده مشهورترین مبلغان مسیحی در شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای مورد بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
انها از مـردم مـی خواسـتند اختلافـات را کنـار بگذارند ، با خدا صادق باشند و خود را باور کننـد ( ویـور٤١٥:١٣٨١) ایـن میـزان توجـه عمومی در دهه ١٩٦٠ به مذهب در امریکا که به کمک تبلیغات و برنامه های رسـانه ای شکل گرفت انقدر اهمیت داشت که ان را "چهارمین بیداری بزرگ مسیحی " یا چهارمین حرکت احیا گر در سطح فردی یا گروههای کوچک نامیدند(هوور ولاند بای ،٨٢:١٣٨٩) .
مخاطبان این برنامه ها یا کسانی که در گردهمایی هـای بـزرگ تلویزیـونی ایـن واعظـان انجیلی شرکت می کنند با قرار گرفتن در میان انبوه جمعیتی که یک صدا به پاخواسـته و بـه طور هماهنگ ایات انجیل و یا جملات واعظ را زمزمه می کنند ( یا حتـی فریـاد میزننـد ) و حتی با اجرا سرودهای جمعی و حرکات موزون به تاسی از واعظان و دستیاران انها بر صحنه ، در خود نیرو و قدرت بیشتر ی را که ناشی از حضور در جمـع و عضـویت در یـک گـروه بزرگ اجتماعی است احساس می کنند.
٣ شکل یا فرم ارائه منظور از فرم در این تحقیق اشاره به قالب ، نحوه ی اجرا و ارائـه برنامـه اسـت کـه بـه صورت های مختلف بوسیله برنامه سازان دینی استفاده میشود در مجموع بیشتر به چنـد شکل دیده می شود: سخنرانی _ مصاحبه و گفتگو_ سریال _ کلیپ و سـایر فرمهـا ( مانند پاسخ به سوالات طرح شده از طریق نامه ها و نمابر) ٢.
( به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که جدول فوق (فراوانی انواع شکل و فرم ارائه برنامـه ) نشـان مـی دهـد ٦٠ درصد فرم برنامه های شبکه ماهواره ای زبان مورد بررسی به صورت سخنرانی بوده اسـت و ٢١/١درصد به صورت مصاحبه و گفتگو و ١٣/٣درصد به صورت سریال و کلیپ پخش شده است .