Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر عواملی همچون کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها، ویژگیهای حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی، بر شهرت اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی 1393-1389 می باشد. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون خطی چند متغیره (OLS) استفاده شده است و شیوه بررسی داده ها پانل (ترکیبی) است. در این راستا سه فرضیه تدوین گردید .یافته های تجربی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان میدهند که عامل کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی دارای ارتباط مستقیم با شهرت اجتماعی شرکت میباشد، و ازمیان ویژگیهای حاکمیت شرکتی عامل دوگانگی پست مدیر عامل دارای رابطه ای معکوس، میزان مالکیت هیئت مدیره و عضویت صنعتی دارای رابطه مستقیم و سه عامل اندازه هیئت مدیره، اندازه شرکت، نسبت اعضای موظف هیئت مدیره دارای رابطه معناداری با شهرت اجتماعی نیستند و در نهایت یافتههای پزوهش نشان داد که بین عملکرد مالی و شهرت اجتماعی شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
Machine summary:
REP=a + B1 CSR +B2 DUAL+B3 BSIZE+ B4 BOWN + B5 BCOMM+ B6 FIN +B7 SIZE +B8 IND +ξ در این رابطه : REP : شهرت اجتماعی یا ارزش ویژه برند شرکت CSR:کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی ویزگیهای حاکمیت شرکتی: DUAL: دوگانی مدیر عامل BSIZE: اندازه هیات مدیره BOWN: میزان مالکیت اعضای هیات مدیره شرکت BCOMM: نسبت اعضای موظف هیئت مدیره SIZE: اندازه شرکت IND : عضویت صنعتی FIN: عملکرد مالی 4-3- متغیرهای پژوهش و نحوه اندازهگیری آنها 4-3-1- متغیر وابسته · شهرت اجتماعی (REP) در تحقیق حاضر متغیر وابسته، شهرت اجتماعی یا ارزش ویژه برند شرکت با نماد REPمی باشد به پیروی از کریک و همکاران (2012) که در تحقیقی به بررسی رابطه میان ازرش بازار و برند شرکت پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین ارزش بازار شرکت و شهرت اجتماعی آنها رابطه کاملا مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین با توجه به تحقیق خانی و ابراهیمی (1392) در داخل کشور که ارزش ویژه برند را با استفاده از روش ارزیابی برند موفقیت شرکت اندازهگیری نموده و به این نتیجه رسیدند که رابطه مستقیم و معناداری بین شهرت اجتماعی شرکتها و ارزش بازار شرکت در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد، لذا به منظور اندازه گیری (عملیاتی نمودن) شهرت اجتماعی شرکتها از ارزش بازار شرکت استفاده شده است.