Abstract:
یکی از موضوعات حائز اهمیت در سنجش تشخیصی شناختی فقدان مطالعاتی در زمینه ساخت آزمونهای تشخیصی به منظور پیشبرد اهداف تشخیصی شناختی است. طی سالهای اخیر محققین تلاش کرده اند تا نتایج آزمون را به صورت کاربردی تر برای دانشجو و معلمان فراهم کنند و نتایج را فراتر از نمره میانگین ارائه دهند تا دانشجو بتواند به وضعیت درسی خود بهبود بخشند. به همین منظور این مطالعه به تدوین یک آزمون خواندن و درک مفاهیم بر اساس چهارچوب شناختی پرداخته است. ابتدا مهارتهای لازم برای پاسخ دهی به هر سوال شناسایی و سپس یک ماتریس کیو برای شناسایی رابطه بین هر سوال و مهارتهای مورد نیاز ساخته شده است. درنهایت این آزمون برای تشخیص نقاط قوت و ضعف ۱۹۸۶ دانشجو دانشگاه تهران برگزار شد و از مدل فیوژن برای بدست آوردن گزارش خرد نیمرخ تسلط آزمودنی در مهارت استفاده شد. نتایج بدست آمده می تواند برای بازخورد تشخیصی تکوینی دانشجوها مفید واقع شود.
A critical issue in cognitive diagnostic assessment (CDA) lies in the dearth of research in developing tests for cognitive diagnostic purposes. CDA of formative language assessment that aims to inform instruction has not been conducted in foreign language learning contexts. During recent years, researches have attempted to provide more practical results beyond a simple average grade in order to improve learning. This study explored how developing a reading comprehension test based on a cognitive framework could be used for diagnostic purposes. To validate the developed test items, a Q-matrix that specified the relationships between test items and target attributes was theoretically developed. oThink aloud verbal protocols and content expert judgment was used to aid in development of the Q-matrix. Finally, to diagnose the participants strengths and weaknesses, the test was administered to 1986 students of a GE course at the University of Tehran and Fusion Model analysis was used to obtain learners skill mastery profiles. The obtained results can be very beneficial for formative diagnostic feedback.
Machine summary:
بنابراین ، این مطالعـه سـعی دارد با ساختن یک آزمون خواندن و درک مفاهیم بر اساس معیارهای تشخیـصی شـناختی بـه این ندا پاسخ دهد، آزمونی که بتواند اطلاعات جزیی از نقـاط قـوت و ضـعف دانـشجو را در مهارت خواندن فراهم کند و در نهایت به بازخورد تشخیصی تکوینی منجر شود.
سـوالات طراحـی شـده در آزمـونهـای مرسوم اطلاعات کافی برای تشخیص ارائه نمی دهد در حالی که یک آزمون تشخیصی مناسب می تواند بین مهارتهایی که یک آزمودنی در آن به تسلط رسیده و مهارتهایی کـه هنـوز یـاد نگرفته است تمایز قایل شود.
هفت گام طراحی آزمون در این رویکرد عبارت اسـت از تعیـین هدف اندازهگیری ، شناسایی ویژگی های زمینۀ تکلیف ، تدوین مـدل شـناختی ، سـاخت سـوال، بررسی مدل سوالات ساخته شده، تولید بانک سوال با توجه بـه پیچیـدگی شـناختی و روایـابی (گورین ، ٢٠٠٦).
مدلهای تشخیصی شناختی مدلهایی احتمالاتی چند بعدی است که با شناسایی مهارتهای مورد نیاز برای ارایه پاسخ درست به سوالات یک آزمون تقاط قوت و ضعف آزمودنی ها را تعیـین و آنهـا را بـه صـورت تشخیصی طبقه بندی ارایۀ نیمـرخ مـسلط در مهـارت مـی کنـد (لیتـون و گیـرل،٢٠٠٧).
احتمال ارائه پاسخ درست در مدل کاهش یافته عبارت است از: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ویژگی های آزمودنی شامل تسلط یا عدم تسلط آزمودنی n در مهارتهای ارائه شده توسط بردار نیمرخ مهارت ٢ ((αnk,...
Constructing and Validating a Q-Matrix for Cognitive Diagnostic Analyses of a Reading Test.
), Cognitive diagnostic assessment for education: Theory and applications (pp.