Abstract:
چکیده : آسیبدیدگیهای جسمی- حرکتی بهعنوان یک آسیب که یک یا بیش از یکی از فعالیتهای عمدهی زندگی فرد را محدود میکند، تعریفشده است، این نوع آسیبدیدگیها مانع بروز کارآمد تواناییهای بدنی یا روانی در فرد میشوند. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان آسیبدیده جسمی- حرکتی بود. روش بررسی به این صورت بود که نمونهای آماری مشتمل بر 200 نفر از دانشآموزان با اختلال جسمی– حرکتی که به شیوهی نمونه در دسترس انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پرسشنامههای ابعاد هویت (AIQ-IV)(چیک، اسمیت و تروپ، 2003)، بهزیستی روانشناختی (کارول ریف،1980) و مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی (گاردیا، دسی و ریان، 2000) استفاده شد. دادهها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد که هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی می تواند بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با آسیبدیدگی جسمی – حرکتی را پیشبینی کند. می توان نتیجه گرفت که مولفه های هویت، نیازهای بنیادی روان شناختی و متغیرهای جمعیت شناختی عامل اثرگذاری در ایجاد بهزیستی روان شناختی دانش آموزان با ناتوانی جسمی - حرکتی است.
Machine summary:
سهم هویت نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیتشناختی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با ناتوانی جسمی- حرکتی احمد یار محمدیان، مجید اکبری، امیر قمرانی، سنایت مرادی تاریخ دریافت: 15/03/96 تاریخ پذیرش: 31/05/96 چکیده ناتوانی جسمی- حرکتی نوعی ناتوانی است که یک یا چند فعالیت اساسی زندگی فرد را محدود میکند و مانع بروز کارآمد تواناییهای بدنی یا روانی در فرد میشوند.
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با ناتوانی جسمی- حرکتی بود.
نتایج نشان داد که هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی میتواند بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با ناتوانی جسمی-حرکتی را پیشبینی کند.
میتوان نتیجه گرفت که مولفههای هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی عامل اثرگذاری در ایجاد بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با ناتوانی جسمی- حرکتی است.
در این راستا مشخص شد که مؤلفههای هویت (ارتباطی و شخصی در متغیر هویت) و نیازهای بنیادی روانشناختی (شایستگی و ارتباط) میتواند بهزیستی روانشناختی دانشآموز با ناتوانی جسمی – حرکتی را پیشبینی کند.
میتوان از یافتههای این پژوهش نتیجه گرفت که مؤلفههای هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی، متغیرهای مؤثری در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان ناتوانی جسمی – حرکتی هستند.
Paper presented at the meeting of the society for personality and social psychology.
Personality and Social Psychology Bulletin, in press.
Journal of Personality and Social Psychology, 80(2), 325-339.
Journal of Personality and Social Psychology, 80(2), 325-339.
Journal of Personality and Social Psychology, 80(2), 325-339.
Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 1270-1279.