Abstract:
مدلهای تشخیصی شناختی(CDM) مدلهای متغیر مکنون چندبعدی تأییدی با ساختاری پیچیده هستند. در این پژوهش از این مدل ها برای بررسی وضعیت دانش آموزان پایه اول دبیرستان در درس ریاضیات استفاده شد. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 صفت اصلی، شامل 32 سوال بر روی نمونه ای به حجم 509 دانش آموز که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان شهر تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. از مدلهای IRT برای تعیین ویژگی های روانسنجی سوالات استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با به کارگیری مدل DINA در مدلسازی تشخیصی شناختی ریاضیات نشان داد که هشت صفت زیربنایی تبیین کننده عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه اول دبیرستان است. بر اساس نتایج پژوهش مشخص گردید که آزمودنی ها تنها در یک صفت از هشت صفت به حد تسلط ( 7/0) دست یافته اند و کمترین میزان تسلط مربوط به مهارت های درک مفهوم تعاریف ( 494/0) ، عملیات پیشرفته ریاضی ( 498/0) و کاربرد آموخته ها در مسائل واقعی (505/0) است.
Cognitive Diagnostic Models (CDMs)، are confirmative multidimensional latent variable models ، with complex structure . In this study،Cognitive Diagnostic Models (CDMs) were used to check the status of first grade high school students in mathematics. Cognitive diagnostic assessment was administered based on eight main characters، consisting of 32 questions on a sample of 509 students، selected from students of Tehran based on a multi-stage cluster sampling. IRT models where used to determine the psychometric properties of the questions .Data analysis by using the DINA model in mathematics، showed that eight attribute explain the mathematics performance of first grade high school students. Results showed that the subjects were only mastered in one of the attributes and the least proportion of mastery was related to definition comprehension skills (0.494)، mathematics advanced operations ( 0.498) and using learning in real problems.
Machine summary:
تجزیه وتحلیل داده ها با به کارگیری مدل DINA در مدل سازی تشخیصی شناختی ریاضیات نشان داد که هشت صفت زیربنایی تبیین کننده عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه اول دبیرستان است .
به نحویکه ایران از بین ٤١ کشور شرکت کننده رتبه های ٣٧ و ٣٨ را کسب نمود (کیامنش و نوری، ١٣٧٦) همچنین در بررسی اخیر در سال های ٢٠٠٧ و ٢٠٠١ نیز دانش آموزان ایرانی رتبه ای بهتر از ٥٩ و ٤٢ کسب ننمودند (کریمی و همکاران ، (1391 دشواری های یادگیری ریاضی در دانش آموزان ایرانی علل متعدد و متنوعی دارد، سلسبیلی و همکاران (١٣٨٤)، مشکلات برنامه درسی را به عنوان اصلی ترین عامل افت تحصیلی در این درس تعیین کردند، اصلی ترین اشکال در برنامه های درسی نیز اشکال در روش های یادگیری – یاددهی ذکر شده است ، همچنین بر اساس نتایج پژوهش مذکور نارساییهای ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان ، عدم توجه به ارزشیابی تشخیصی و نداشتن الگوی مناسب ارزشیابی نیز از عوامل مؤثر در عدم موفقیت دانش آموزان بوده اند.
(میسلوی، الموندو لوکاس ، ٢٠٠٣) لذا تدوین و ارزیابی یک مدل تشخیصی شناختی ١ (CDM) برای ریاضیات پایه اول دبیرستان که بتواند ساختارهای دانش و فرآیندهای مهارت های خاص در دانش آموزان با هدف فراهم نمودن اطلاعات در رابطه با ضعف و قوت های آن ها مدل سازی نماید و همچنین اطلاعات معتبر آموزشی را فراهم نماید که با استفاده از آن ها معلم بتواند به طور مؤثر آموزش های بعدی و مکمل را برای پاسخ گویی به نیازهای یادگیری هر دانش آموز خاص طراحی نماید، هدف این پژوهش است .