Abstract:
هدف : پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطـهبـین فرهنـگ سـازمانی و مـدیریت دانـش درکتابخانـه هـای عمومی شهر کرمانشاه انجام گرفته است . روش :روش پژوهش حاضرپیمایشی و از نظر نوع هدف کـاربردی اسـت . ابـزار گـردآوری داده هـا بـرای اندازه گیری هر یک از متغیرهـای پـژوهش شـامل دو پرسشـنامه فرهنـگ سـازمانی دنیسـون و پرسشـنامه اسـتاندارد مدیریت دانش لاوسون است . جامعه آماری این پژوهش بر اسـاس آخـرین آمـار تـاپایـان خـرداد مـاه سـال ١٣٩٣ شـامل ٨٥نفـرکتابـدار شـاغل در کتابخانـه هـای عمـومی شـهر کرمانشـاه بـود.لـذا،از روش سرشـماری بـه جـای نمونه گیری استفاده شدو در نهایت نیز ٨٢پرسشـنامه جمـع آوری گردیـد. جهـت تجزیـه و تحلیـل داده هـا از آمـار توصیفی و استنباطی استفاده شده است که در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی نظیـر فراوانـی ، میانـه ، میـانگین و در آمار اسـتنباطی از ضـریب همبسـتگی پیرسـون ، آزمـون tبـرای تـک نمونـه ای و آزمـون نرمـال بـودن داده هـای کلموگروف اسمیرنف جهت پیروی داده ها از نرمال بودن استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در مجمـوع وضـعیت فرهنـگ سـازمانی و مـدیریت دانـش در کتابخانه های عمومی شهر کرمانشـاه در حـد متوسـط مـی باشـدو بـین فرهنـگ سـازمانی و مـدیریت دانـش رابطـه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مولفه های مشـارکت ، سـازگاری ، ماموریـت و یکپـارچگی و مـدیریت دانـش رابطــه معنــی داری وجــود دارد. در نهایــت نیــز بــین فرهنــگ ســازمانی و مــدیریت دانــش ، بــر پایــه متغیرهــای جمعیت شناختی مطرح شده در پژوهش (جنسیت ، سن ، میزان تحصیلات ، سابقه خـدمت کتابـداران ، نـوع سـازمان ، نوع فعالیت در کتابخانه ، رشته تحصیلی ، میـزان آشـنایی بـا اینترنـت و میـزان آشـنایی بـا رایانـه ) تفـاوت معنـی داری مشاهده نگردید. اصالت /ارزش :این مقاله با بررسی تک تک مولفـه هـای فرهنـگ سـازمانی و سـنجش رابطـه بـین آنهـا بـا مدیریت دانش دامنه پژوهش را گسترده نموده است و تا به حال پژوهشی بـا ایـن عنـوان در اسـتان کرمانشـاه انجـام نگرفته است .
Machine summary:
"پاسخ به پرسش های پژوهش پرسش اول پژوهش : آیا بین فرهنگ سازمانی و مـدیریت دانـش در کتابخانـه هـای عمـومی شهر کرمانشاه رابطه وجود دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به سطح معنی داری به دست آمده از تحلیل داده ها که برابر٠/٠٤مـی باشـدو مقایسـۀ آن با میزان خطـای مجـاز ٠/٠٥بـا اطمینـان ٩٥درصـد مـی تـوان نتیجـه گرفـت کـه بـین فرهنـگ سازمانی و مـدیریت دانـش رابطـۀ معنـی داری وجـود دارد.
پرسش دوم پژوهش :آیا بین مشارکت ومدیریت دانش درکتابخانه های عمـومی کرمانشـاه رابطه وجود دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به سطح معنی داری به دست آمده ازتحلیل داده ها که برابر٠/٠٤مـی باشـدو مقایسـۀ آن با میزان خطای مجاز ٠/٠٥با اطمینان ٩٥درصدمی توان نتیجه گرفت که بین بعد درگیـرشـدن در کـار و مـدیریت دانـش رابطـۀ معنـی داری وجـود دارد.
پرسش پـنجم پـژوهش :آیـا بـین یکپـارچگی ومـدیریت دانـش درکتابخانـه هـای عمـومی کرمانشاه رابطه وجود دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به سطح معنی داری به دست آمده از تحلیل داده ها که برابر٠/٠٢مـی باشـدو مقایسـۀ آن با میزان خطای مجاز ٠/٠٥با اطمینان ٩٥درصدمی توان نتیجه گرفت که بین بعـد یکپـارچگی و مدیریت دانش رابطۀ معنـی داری وجـود دارد.
پرسش ششم پژوهش :وضعیت فرهنگ سازمانی در کتابخانـه هـای عمـومی شـهر کرمانشـاه چگونه است ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به سطح معنی داری داده شده در جدول فوق که برابربا ٠/٠١مـی باشـدو مقایسـۀ آن با میزان خطای مجاز ٠/٠٥با اطمینان ٩٥درصدمی توان نتیجه گرفت وضعیت فرهنگ سازمانی در کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در حد متوسط می باشد."