Abstract:
هدف. در عصر دیجیتال، ابزارهای وبی به مثابه ماشینی هستند که زمان را به سرعت در خود میبلعند. تمایل نسل جدید به استفاده از این ابزارها برای سرگرمی و کسب اطلاعات، عادت خواندن آنها را از نظر انتخاب نوع مواد و روشهای خواندن متحول کرده است. به عبارت دیگر، کاربران امروزی هر چند اطلاعات را بیشتر به صورت برخط و الکترونیکی دریافت میکنند؛ اما به خوانندگان سطحی و اجمالی تبدیل شدهاند که علاقه کمی به خواندن عمیق مطالب از روی صفحه نمایش دارند. این امر نه تنها عادت خواندن بلکه چگونگی پردازش اطلاعات و مرور صفحههای وب توسط آنها را تغییر داده است. از این رو، این پژوهش تاثیر استفاده از اینترنت بر عادت و روشهای خواندن کاربران را مورد بررسی قرار میدهد.
روش. پژوهش حاضر پیمایشی است و از پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی کلیه رشتههای تحصیلی موسسه آموزش عالی توس مشهد (1000 دانشجو) تشکیل میدهد، که از این میان 100 دانشجو که مایل به همکاری با پژوهشگر بودند بر اساس اصل دسترسپذیری به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته ها.یافتههای این پژوهش نشان داد که بیشتر شرکتکنندگان معتقدند که اینترنت خواندن تعاملی (56%)، گسترده (44%) و سطحی (49%) را افزایش و خواندن متمرکز (34%) و عمیق (28%) را کاهش میدهد. همچنین، اینترنت خواندن اخبار و رویدادها (63%)، دانش عمومی (85%)، متون تخصصی (63%) و هرزهنگاری (42%) را افزایش میدهد و در خواندن متون مذهبی (35%) و ادبی (40%) کم تاثیر است. با وجود این، این ادعا با استفاده از آزمون مجدور کا مورد تایید قرار نگرفت.
اصالت و ارزش. این پژوهش از آن جایی که چگونگی فرآیند تعامل جوانان با داده های دیجیتالی را مورد بررسی قرار می دهد و به درک تاثیر این تعامل بر عادت و روشهای خواندن آن ها می انجامد، حائز اهمیت است.
Machine summary:
") سؤال نخست در این باره بود که عصر دیجیتـال و اسـتفاده از اینترنـت و ابزارهـای وبـی چـه تأثیری بـر عـادت خوانـدن نسـل جدیـد دارد؟ بـرای ایـن سـؤال ، چنـد سـؤال فرعـی بـرای ورود جزئی تر به بحث ارائه شده بود، که عبارتند از: -جوانان به طور معمول چه مقدار از زمان خود را هر روز صرف اینترنت و دیگر ابزارهای وبی می کنند؟ یافته های حاصل از بررسی تعداد ساعات استفاده از اینترنت توسـط شـرکت کننـدگان نشـان داد که بیشترین تعداد یعنی ٤٧درصد افرادبه طور متوسط روزانه بین ١تـا٣سـاعت و ٣٠درصـد دیگر، بیش از ٦ساعت از اینترنت استفاده می کنند(جدول ٢).
اطلاعات مربوط به تأثیر استفاده از اینترنت بر عملیات خواندن گویه ها (درصد) افزایش کاهش می یابد بدون تغییر است کل پاسخ نداده اثرات می یابد خواندن تعاملی 56 20 23 99 خواندن متوالی و منظم 41 34 24 1 99 خواندن سطحی و سرسری ٤٤ 38 16 2 98 خواندن متمرکز 39 34 26 99 خواندن عمیق 39 28 32 99 خواندن گسترده 49 19 31 1 99 در همین راستا، لون (٢٠١٢) دیدگاه ٢٧٨ دانشجو در گـروه هـای سـنی ١٨تـا٢٥سـال رااز طریق پرسشنامه مورد کاوش قـرار دادو نشـان داد کـه اسـتفاده از اینترنـت روش و نـوع خوانـدن افراد جوان را تغییر داده است به طوری کـه خوانـدن تعـاملی و سـطحی بـه ترتیـب (٧٧درصـد)و (٧٠/٢ درصــد) افــزایش و خوانــدن متــوالی (٦٢/٢٥ درصــد)، متمرکــز(٦٠/٦٠ درصــد)وعمیــق (٥٠/٩٩ درصد) کاهش یافته است .
سؤال سوم پژوهش در این باره بود که استفاده از اینترنت و ابزارهـای وبـی ، خوانـدن کـدام نوع مواد خواندنی را در نسل جدید افـزایش داده اسـت ؟ داده هـای جـدول ٧نشـان مـی دهـد کـه شرکت کنندگان معتقد بودند اسـتفاده از اینترنـت و ابزارهـای وبـی دانـش عمـومی (٨٥درصـد)، حوزه تخصصی (٦٣درصد)، اخبـارو رویـدادها(٧٦درصـد)و هـرزه نگـاری (٤٢درصـد) رادر آن ها افزایش داده است ."