Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه سه لایه فرهنگ مطالعه کاربران انجام شد. روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای معتبر دارای سن 15 سال و بالاتر کتابخانههای عمومی درجه 4 و بالاتر شهرستان کرمان تا پایان شهریورماه 1392 بود. حجم نمونه 373 نفر تعیین شد.برای آزمون فرضیهها از آزمون تی یک نمونه، اندازههای تکراری، تی دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافتهها: نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه لایه باورها و جلوهها بالاتر از حد متوسط و در توسعه لایه قواعد در حد متوسط بود. به طور کلی، نقش این کتابخانهها در توسعه فرهنگ مطالعه کاربران خود کمتر از حد مطلوب (80 درصد) بود. بین میانگین نمرات حاصل از نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه لایه باورها و جلوهها تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین میانگین نمرات نقش این کتابخانهها در توسعه لایه قواعد با دو لایه باورها و جلوهها تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین میانگین نمرات حاصل از نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان براساس متغیر جنسیت، گروههای سنی و مدارک تحصیلی کاربران تفاوت معناداری وجود نداشت. اصالت و ارزش: تاکنون به ندرت پژوهشی در زمینه نقش کتابخانههای عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه انجام شده است. در این پژوهش برای فرهنگ مطالعه سه لایه باورها، قواعد و هنجارها در نظر گرفته شده است و نقش کتابخانههای عمومی در توسعه هر یک از این سه لایه بررسی شده است.
Machine summary:
"اما هنوز مشخص نیست کتابخانه هـای عمـومی ایـن شهرستان تا چه میزان توانسته اند فرهنـگ مطالعـه و کتـابخوانی را در بـین مراجعـان خـود تـرویج دهند؟ این کتابخانه هـا در توسـعۀ کـدام یـک از لایـه هـای فرهنـگ مطالعـه نقـش مـؤثرتری ایفـا می کنند؟ راهکارهای به کار گرفته شده توسط این کتابخانه ها تا چه حد توانسـته فرهنـگ مطالعـه را در بین کاربران توسعه دهد؟ از آنجایی که کاربران کتابخانۀ عمومی بهترین مرجع برای سنجش میزان موفقیت ایـن نهـاد در ترویج فرهنگ مطالعه می باشند، در این پژوهش سعی بر آن است تا بر تکیـه بـر روش علمـی ، نقش کتابخانه هـای عمـومی شهرسـتان کرمـان در توسـعۀ لایـه هـای سـه گانـۀ فرهنـگ مطالعـه از دیدگاه کاربران آنها بررسی شود.
برای بررسی نقش کتابخانه های عمومی شهرستان کرمان در توسعۀ فرهنگ مطالعۀ کـاربران به صورت یک مجموعه متشکل از سه لایه از آزمون تی یک نمونه استفاده شد تـا مشـخص شـود که آیا این کتابخانه ها توانسته اند نقـش خـود را در توسـعۀ فرهنـگ مطالعـه ، در سـطح مطلـوب و قابل قبولی ایفا کنند.
آنچه که از بررسی جدول فوق مشخص می شود، آن است که بین میـانگین نمـرات حاصـل از نقش کتابخانه های عمومی شهرستان کرمـان در لایـۀ باورهـاو لایـۀ جلـوه هـا تفـاوت معنـی دار وجود ندارد؛ اما بین میانگین نمرات حاصل از نقـش کتابخانـه هـای عمـومی شهرسـتان کرمـان در لایۀ باورهاو لایۀ قواعدو همچنین لایۀ جلوه هاو لایۀ قواعد تفاوت معنی دار وجود دارد."