Abstract:
هدف:هدف پژوهش حاضر، میزان تاثیرفعالیت های فرهنگی در ارتقاء میزان امانت، به منظور ایجاد علاقه به مطالعه در بین دانش آموزان می باشد.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون برای یک گروه می باشد. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه ( پیش آزمون با 4سوال و پس آزمون با 8سوال) می باشد. جامعه آماری 86 دانش آموز شامل سه کلاس اول راهنمایی (دوکلاس 29نفره و یک کلاس 28نفره) در سال تحصیلی 92-93 بوده است. برای بررسی فرضیه ها و سوالات پرسشنامه از آزمونهای مقایسات زوجی و آزمون کای دو استفاده شده است.
یافته ها: طبق نتایج، بررسی میزان ارتقاء امانت و علاقمندی دانش آموزان به مطالعه با استفاده از فعالیتهای فرهنگی با تحلیل پاسخ در پیش آزمون، تعداد(نفریا44.2درصد)گزینه دوباردرماه، را انتخاب کردند.این تعداد در پس آزمون تغییر یافته به طوریکه تعداد(45 نفر یا 52.3درصد)گزینه سه باردر ماه با بیشترین درصد، بوده اند، در مقایسه با پاسخ دهندگان در پیش آزمون و پس آزمون تعداد امانت ماهانه افزایش یافته است بنابراین میزان علاقمندی به مطالعه سیر صعودی داشته است. بعد از آزمون فرضیه اول پژوهش، ازطریق آزمون مقایسات زوجی مبنی بر تاثیر برنامه های فرهنگی در ارتقاء میزان امانت و علاقمندی مطالعه، بین دانش آموزان مورد تایید قرار گرفت به گونه ایکه تفاوت معنادار بین پاسخ ها درپیش آزمون و پس آزمون دیده شد. همچنین بعد ازآزمون فرضیه دوم با آزمون کای دو مبنی بر تاثیراجرای فعالیتهای فرهنگی با رعایت انگیزه های درونی و فعالیتهای فرهنگی (همراه با) رعایت انگیزه های بیرونی نیز مورد تایید قرار گرفت. با توجه به p- مقدار = 0.006 و کمتر بودن آن از 0.01، می توان نتیجه گرفت که در سطح معناداری یک درصد ارتباط معناداری بین تاثیر فعالیتهای فرهنگی با رعایت انگیزه های درونی و فعالیتهای فرهنگی همراه با رعایت انگیزه های بیرونی وجود دارد.
اصالت/ارزش: این پژوهش در زمینه تاثیر فعالیتهای فرهنگی بر ارتقاء میزان امانت و ایجاد علاقمندی بر مطالعه در بین دانش آموزان است. نتایج این پژوهش میتواند به مسئولان کتابخانههای عمومی در برنامهریزی وتهیه فعالیتهای فرهنگی به منظور تشویق فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان یاری نماید.
Machine summary:
"توجه به این عوامل در طراحی برنامـه هـاو فعالیـت هـای فرهنگـی بـرای ایجـاد عـادت بـه مطالعه که نوعی یادگیری است ، بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا کـه سـبب غنـی تـر شـدن ایـن برنامه هاو اثرگذاری بیشـترآن هـا مـی شـود.
انگیزه های بیرونی : از بین انگیـزه هـای بیرونـی موجـود در بـین فعالیـت هـا، کـدام عامـل تاثیرگذاری بیشتری داشت ؟ به عبارت دیگر، کدام مشوق هـا(انگیـزه هـای بیرونـی ) در فعالیـت هـا تأثیر بیشتری بر افزایش میزان امانت داشته اسـت ؟ در پاسـخ بـه ایـن پرسـش ، داده هـای جـدول ٧ نشان می دهد که از بین فعالیت های اجرا شده با درنظر گرفتن ویژگی هـای انگیـزه بیرونـی ، عامـل تشویقی «انتخاب شدن کتابخوان برتر به عنوان کتـاب یـار مدرسـه » (دادن امتیـاز مبصـری ) بـا٥٤/٧ درصد بالاترین عامل بوده است .
رابطۀ فعالیت های فرهنگی با انگیزة درونی و بیرونی آماره ها Pvalue df x2 مقادیر 0/006 12 27/630 نتیجه گیری یافته های پـژوهش حاضـر نشـان دادنـد کـه برنامـه هـای فرهنگـی روی ارتقـاء میـزان امانـت دانش آموزان و علاقه مندی آنها به مطالعه ، تأثیر مثبت داشته اند؛ به گونه ای که قبـل از اجـرای ایـن فعالیت ها، تعداد امانت ماهیانۀ حدود نیمی از دانش آموزان دو بار در ماه بود، در حـالی کـه بعـد از اجرای فعالیت های فرهنگی ، بیش از نیمی از این دانش آموزان سه بارو بیشتر در ماه امانت کتـاب داشتند."